Strona główna Aktualności
Świat

Pierwsze zdjęcia z przelotu Juno nad Wielką Czerwoną Plamą

14.07.2017 Świat

NASA zamieściła na swojej stronie internetowej pierwsze zdjęcia z przelotu sondy Juno nad Wielką Czerwoną Plamą na Jowiszu, który nastąpił 11 lipca o godz. 3:55 polskiego czasu.

Wielka Czerwona Plama to charakterystyczna struktura w atmosferze Jowisza. Jest obserwowana od dawna, być może istnieje co od najmniej 350 lat. Ten olbrzymi wir to gigantyczna burza w atmosferze planety. Rozmiarami Wielka Czerwona Plama przewyższa średnicę Ziemi.

Zdjęcia zostały pobrane z sondy we wtorek, a w środę umieszczono je na stronach internetowych. Amerykańska agencja kosmiczna NASA udostępniła surowe, nieobrobione jeszcze obrazy z przelotu sondy Juno nad Wielką Czerwoną Plamą, ale zachęca internautów do spróbowana swoich sił w obróbce zdjęć i w galerii na swojej stronie internetowej prezentuje najlepsze efekty takiej amatorskiej obróbki fotografii.

„Tutaj zamieszczamy surowe zdjęcia. Zachęcamy do ich pobierania, wykonania własnoręcznego procesu obróbki fotografii i podzielenia się z innymi jej wynikiem” - czytamy na stronie: https://www.missionjuno.swri.edu/junocam/processing

Na stronie znajdziemy m.in. zdjęcia, które przeprocesowano tak, aby uwypuklić Wielką Czerwoną Plamę, jej strukturę, albo szczegóły układów chmur w atmosferze Jowisza. Uzyskano w ten sposób fotografie, którym nadano poetycko brzmiące tytuły, takie jak „Zaspane oko”, „Oko burzy”, czy „Patrząc w oko potwora”.

Na pokładzie sondy Juno znajduje się m.in. kamera JunoCam do wykonywania zdjęć w wysokiej rozdzielczości. Planując misję, NASA postanowiła, że pozwoli uczniom, internautom i innym zainteresowanym osobom włączyć się częściowo w wybór, jakie obszary na Jowiszu fotografować, oraz w proces obróbki surowych fotografii do ich finalnych, kolorowych wersji.

11 lipca sonda Juno zbliżyła się na odległość 3500 km od wierzchołków chmur w punkcie orbity najbliższym Jowiszowi. Z kolei, gdy przelatywała nad Wielką Czerwoną Plamą, jej dystans do chmur wynosił około 9000 km.

Manewr został wykonany w ramach pokonywania szóstej orbity naukowej wokół Jowisza. Sonda krąży wokół największej planety Układu Słonecznego od nieco ponad roku. Start z Ziemi nastąpił w roku 2011. Celem misji Juno są badania Jowisza i jego księżyców.

Wielką Czerwoną Plamę na Jowiszu można dostrzec przy pomocy amatorskich teleskopów. Planeta Jowisz jest obecnie widoczna na wieczornym niebie. (PAP)

Zbliżenie na Wielką Czerwoną Plamę. Zdjęcie wykonane przez sondę kosmiczną Juno z wysokości 13917 km od wierzchołków chmur. Źródło: NASA/JPL-Caltech/SwRI/MSSS/Jason Major.