27.04.2024
07.10.2017 aktualizacja 07.10.2017

Gołębie mają lepszą przerzutność uwagi niż ludzie

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Chociaż gołębie mają mniej rozbudowane mózgi niż ludzie, równie dobrze, jak oni - a w niektórych sytuacjach nawet lepiej - radzą sobie z przełączaniem uwagi pomiędzy dwoma zadaniami – czytamy na łamach czasopisma „Current Biology”.

Przez długi czas uważano, że złożona struktura mózgu, w skład której wchodzi sześć warstw kory mózgowej, przekłada się u ssaków na dobrze rozwinięte funkcje poznawcze – procesy umożliwiające przetwarzanie informacji z otoczenia. Zastanawiano się, jak to możliwe, że niektóre ptaki, np. kruki lub papugi – zwierzęta, których niewielkie mózgi są pozbawione kory mózgowej – w testach zdolności poznawczych osiągają wyniki porównywalne z szympansami.

Odpowiedź na to pytanie znaleźli naukowcy z Uniwersytetu Ruhry w Bochum i Uniwersytetu Technicznego w Dreźnie (Niemcy). Podczas eksperymentów na gołębiach badacze doszli do wniosku, że kora mózgowa nie jest niezbędna do wykonywania zadań poznawczych. Efektywność niektórych procesów, np. przerzutności uwagi, zależy raczej od szybkości przepływu informacji pomiędzy neuronami. Ze względu na to, że gołębie mają w milimetrze sześciennym mózgu sześć razy więcej komórek nerwowych niż ludzie, sygnały przekazywane pomiędzy nimi muszą pokonać o połowę krótszy dystans. To sprawia, że w niektórych sytuacjach gołębie reagują po prostu szybciej.

W badaniu brało udział 15 ludzi i 12 gołębi. Eksperymenty polegały na przekierowywaniu uwagi z jednej czynności na drugą. W tym celu uczestnicy musieli przerywać wykonywane zadanie i przechodzić do następnego – albo od razu, albo z 300-milisekundowym opóźnieniem, a potem jeszcze kilka razy na zmianę koncentrować się to na jednym, to na drugim.

W pierwszym przypadku – natychmiastowym przekierowywaniu uwagi – mamy do czynienia z wielozadaniowością (ang. multitasking), czyli koniecznością równoczesnego przetwarzania informacji dotyczących różnych zadań. W drugim – przekierowywaniu uwagi z opóźnieniem – poszczególne procesy są uruchamiane w mózgu naprzemiennie, a sygnały pomiędzy neuronami cały czas wędrują tam i z powrotem.

Zarówno ludzie, jak i gołębie, osiągali podobne wyniki w eksperymencie badającym podzielność uwagi, czyli wielozadaniowość, ale w teście sprawdzającym przerzutność uwagi występującą z opóźnieniem, ptaki okazały się o 250 milisekund szybsze. Swoją sprawność zwierzęta zawdzięczały przede wszystkim gęściej upakowanym neuronom, które umożliwiały szybszy przepływ sygnałów w mózgu.

Więcej na temat badania znajdziemy pod adresem: DOI: 10.1016/j.cub.2017.07.056 (PAP)