Nauka dla Społeczeństwa

26.04.2024
PL EN
21.06.2018 aktualizacja 21.06.2018

Nowoczesne technologie pomogą w edukacji europejskich postaw obywatelskich

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Interaktywne, trójwymiarowe wirtualne środowisko edukacyjne, seria e-booków czy internetowy program edukacyjny powstaną w ramach międzynarodowego projektu realizowanego m.in. przez uczelnie z Polski, Wielkiej Brytanii i Cypru. Ma to pomóc w edukacji europejskich postaw obywatelskich.

Koordynatorem projektu EUCiTEC (Inspiring European Citizenship Through Educational Technology - Rozwój europejskich postaw obywatelskich poprzez wykorzystanie technologii edukacyjnych) jest University of Hull z Wielkiej Brytanii. Bierze w nim udział osiem innych podmiotów edukacyjnych z Polski, Wielkiej Brytanii i Cypru, w tym Uniwersytet Łódzki i działające przy nim liceum.

Jak podkreśla Monika Chmielecka w Wydziału Nauk o Wychowaniu UŁ, głównym celem projektu jest wsparcie dla nauczycieli, trenerów, wykładowców akademickich w zdobywaniu umiejętności i kwalifikacji na miarę XXI wieku.

„Zależy nam na tym, aby pedagodzy potrafili w ciekawy i kreatywny sposób wykorzystywać technologie cyfrowe, które pozwolą im zmienić dotychczasowe praktyki pedagogiczne. Chcemy również opracować takie materiały cyfrowe, które będą bardziej angażujące dla uczniów i na nich skoncentrowane” - podkreśla Monika Chmielecka, koordynator projektu na łódzkiej uczelni.

Wśród przygotowywanych narzędzi cyfrowych dla nauczycieli i osób szkolących nauczycieli znajdą się m.in. interaktywne, trójwymiarowe wirtualne środowisko edukacyjne oraz seria e-booków z przykładami nowych metod pedagogicznych, uwzględniających opracowywanie własnych treści cyfrowych i kształtujących postawy obywatelskie.

Powstanie także internetowy program edukacyjny i szkoleniowy. Dodatkowo opracowany zostanie kurs online (iTunesU) wspierający potencjalnych uczestników projektu oraz użytkowników końcowych materiałów i źródeł opracowanych w jego ramach.

Dla uczniów powstanie zaś zestaw e-booków z przykładami ukazującymi, w jaki sposób mogą oni tworzyć własne treści cyfrowe dotyczące europejskich postaw obywatelskich oraz istotnych kwestii związanych ze społeczeństwem obywatelskim, a także jaki wpływ może mieć połączenie technologii i edukacji skoncentrowanej na uczniu na tradycyjne metody pedagogiczne.

„Osoby szkolące nauczycieli, we współpracy z nimi, opracują trzy e-booki z przykładami i przetestują je przy współudziale szkół partnerskich i mentorów. Pokażą również, jak można wykorzystać technologie cyfrowe w umacnianiu wspólnych wartości niezależnie od odmiennych uwarunkowań kulturowych, religijnych i narodowych” - wyjaśniła.

E-booki będą zawierały przykłady wykorzystania technologii cyfrowych do zachęcenia uczniów, aby postrzegali kwestie społeczne i kulturowe w sposób promujący demokratyczne wartości i zachowania.

Do nauczycieli akademickich będzie adresowany zestaw profesjonalnych prezentacji konferencyjnych, artykuły w czasopismach akademickich i wystawy.

Całość projektu wesprze interaktywna strona internetowa, która zostanie użyta do publikowania i rozpowszechniania informacji o działaniach w ramach projektu i w której skład będzie wchodził blog aktualizowany przez wszystkich partnerów projektu. Zaś dedykowany kanał YouTube posłuży m.in. do publikowania filmów instruktażowych dotyczących europejskiej edukacji obywatelskiej.

Dzięki projektowi nauczyciele oraz uczniowie z kilku krajów otrzymają wysokiej jakości treści edukacyjne, uwzględniające złożoności uwarunkowań narodowych czy odmienne systemy edukacyjne - twierdzą organizatorzy.

„Pozwoli to również na doskonalenie kształcenia nauczycieli, którzy zyskają dodatkowe wsparcie i kompetencje niezbędne do pracy ze zróżnicowanymi kulturowo grupami uczniów, w tym z emigrantami lub mniejszościami narodowymi – podkreśliła Chmielecka.

Projekt, który finansowany jest z programu ERASMUS+, zakończy się w 2020 roku. (PAP)

szu/ zan/

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

Copyright © Fundacja PAP 2024