Światowy Dzień Dzikiej Przyrody w 50. rocznicę Konwencji Waszyngtońskiej

Fot. Adobe Stock

Różnorodność biologiczna jest niezbędna do zapewnienia ludziom żywności, świeżej wody i czystego powietrza. Ma ogromne znaczenie dla naszego zdrowia, m.in. poprzez ograniczanie rozprzestrzeniania się chorób - przypomina Instytut Ochrony Środowiska. 3 marca przypada Światowy Dzień Dzikiej Przyrody.

Dokładnie 50 lat temu, 3 marca 1973 r. przyjęto Konwencję o międzynarodowym handlu dzikimi zwierzętami i roślinami gatunków zagrożonych wyginięciem (Konwencja Waszyngtońska, CITES), którą Polska ratyfikowała 12 grudnia 1989 r. Światowy Dzień Dzikiej Przyrody został ustanowiony przez Zgromadzenie Ogólne ONZ, aby uczcić światowe bogactwo dzikiej fauny i flory oraz zwrócić uwagę na problem przemytu, którego dopuszczają się zarówno kłusownicy, jak i niektórzy turyści.

Na granicach państw służby celne nadal konfiskują okazy chronione w ramach CITES - zwierzęta, rośliny, trofea myśliwskie, a także produkty, takie jak torby, buty, paski, naszyjniki, wyroby z nielegalnie pozyskanej kości słoniowej i inne przedmioty zawierające części roślin i zwierząt zagrożonych wyginięciem - podkreśla Instytut Ochrony Środowiska - Państwowy Instytut Badawczy w komunikacie prasowym.

Nadmierna konsumpcja i związane z nią postępujące zmiany w użytkowaniu gruntów, mórz i oceanów, niekontrolowana eksploatacja zasobów naturalnych, działania prowadzące do zanieczyszczenia gleb, wód i powietrza czy inwazji gatunków obcych bezpośrednio doprowadziły do dramatycznego spadku różnorodności biologicznej prawie we wszystkich typach ekosystemów lądowych i wodnych - zwracają uwagę naukowcy. Już ponad milion gatunków na świecie jest zagrożonych wyginięciem, a w konsekwencji, w niebezpieczeństwie są struktura i funkcje wszystkich ekosystemów, zarówno lądowych, jak i morskich.

"Tak duża utrata gatunków roślin i zwierząt do niedawna zamieszkujących naszą planetę i ich siedlisk stanowi poważne zagrożenie dla wszystkich form życia na Ziemi - ostrzega Instytut Ochrony Środowiska. - Istnieje bezwzględna potrzeba odwrócenia losu krytycznie zagrożonych gatunków i odbudowy ekosystemów oraz promowania ich zrównoważonego wykorzystania."

Naukowcy zachęcają, by żyć z jak najmniejszym negatywnym wpływem na dzikie rośliny, zwierzęta i ich siedliska - nie tylko 3 marca. "Organizuj wycieczki i poznawaj okoliczną przyrodę. Odwiedzaj ogrody botaniczne, parki narodowe i rezerwaty przyrody. Dołącz do programów ochrony przyrody lub eko-klubów. Bierz udział w inicjatywach naukowych skupiających się na przyrodzie. Korzystaj z książek lub aplikacji do rozpoznawania gatunków roślin i zwierząt. Korzystaj z wiarygodnych stron internetowych, blogów lub mediów społecznościowych, aby zwiększyć świadomość na temat znaczenia ochrony przyrody i podzielić się swoimi pomysłami" - radzi autorka komunikatu, dr Bożena Kornatowska z Instytutu Ochrony Środowiska.

Więcej informacji na temat CITES - gatunków zagrożonych wyginięciem można znaleźć na stronie internetowej.

bar/ agt/