01.05.2024
28.06.2023 aktualizacja 28.06.2023

Symulator gradu - karabinkiem maszynowym w rzepak

Adobe Stock Adobe Stock

Po co naukowcy ostrzeliwują z powietrza plantacje rzepaku sztucznym gradem z pneumatycznego karabinka maszynowego? To nowe, niekonwencjonalne metody oceniania strat plonu po opadach gradu, testowane przez naukowców z SGGW.

Badania prowadzone są w ramach współpracy naukowców z Instytutu Inżynierii Środowiska SGGW z firmami ubezpieczającymi uprawy i zbiory przed stratami spowodowanymi niesprzyjającymi warunkami atmosferycznymi.

Jak informuje uczelnia, zespół prof. dr. hab. Hazema M. Kalaji i jego współpracownika dr. hab. inż. Piotra Dąbrowskiego z Katedry Fizjologii Roślin Instytutu Biologii SGGW opracowuje nowoczesną i nieinwazyjną metodę oceny strat plonu w wyniku opadu gradu - ostrzał plantacji z powietrza.

Do tej pory symulację gradu otrzymywano za pomocą laboratoryjnego symulatora gradu czyli dziurkacza, niszcząc materiał badawczy (rośliny) mechanicznie. Inną metodą – teoretyczną – było stosowanie odpowiedniego modelu matematycznego.

Badania bazują na pomiarach klasycznych (zmiany morfologiczne odnotowane przez profesjonalnych likwidatorów szkód), naziemnych sygnałów fluorescencji chlorofilu (wydajność fotosyntetyczna roślin), obrazowaniu wielospektralnym (drony) oraz teledetekcji (z zastosowaniem danych satelitarnych Sentiel-2).(PAP)