Badanie: osoby ciągle zdobywające wiedzę - bardziej śmiałe i odważne

Osoby podejmujące kolejne kierunki studiów, korzystające z kursów i szkoleń są mniej lękliwe, mniej nieśmiałe i mniej nadwrażliwe emocjonalnie od tych, którzy kończą swą edukację wraz z zakończeniem studiów – wynika z badania Urszuli Sitnik ze Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej.

Psychologiczne aspekty ciągłego kształcenia się osób dorosłych Urszula Sitnik zbadała w ramach swojej pracy magisterskiej - informuje biuro prasowe Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej.

Badania pokazały, że edukacji sprzyjają określone cechy osobowości, które pozwalają uczyć się efektywnie i ze świetnymi wynikami. Osoby podejmujące stałe i różnorodne aktywności umysłowe, takie jak studiowanie kolejnych, nowych kierunków na uczelniach charakteryzują się niskim poziomem neurotyzmu.

„Takie osoby są mniej lękliwe, mniej nieśmiałe i mniej nadwrażliwe emocjonalnie, a jednocześnie charakteryzują się wysokim poziomem sumienności, obowiązkowości i dążenia do osiągnięć. Mają również wysokie poczucie własnej wartości, czyli wysoką samoocenę, która prawdopodobnie pozwala wierzyć w sukces kolejnych projektów edukacyjnych” – tłumaczy Urszula Sitnik.

Analiza wyników dowodzi również, że osoby permanentnie kształcące się mają dużą odporność w reagowaniu na silne emocje, dobrze radzą sobie w warunkach stresowych i nie załamują się w trudnych sytuacjach. "Osoby bezustannie uczące się dobrze reagują w sytuacjach wymagających dłuższego zaangażowania i wysiłku, świetnie radzą sobie w trudnych warunkach, realizując wytrwale zaplanowane działania" – dodaje Urszula Sitnik.

Tymczasem osoby, które zakończyły edukację w wieku studenckim i nie kształciły się w wieku dojrzałym charakteryzują się przeciętym poziomem neurotyczności i sumienności.

Wyniki badania pokazują, że dziecko można nauczyć wytrwałości w planach edukacyjnych. Akceptacja i konsekwentne postępowanie obojga rodziców wobec dziecka wiąże się pozytywnie z podejmowaniem przez nie w przyszłości nieustannego rozwoju intelektualnego na różnych płaszczyznach. "Wymienione strategie rodzicielskie mogą sprzyjać kształtowaniu się takich cech w dzieciństwie, które następnie umożliwią ten rodzaj aktywności w dorosłości" – argumentuje Urszula Sitnik.

Badania przeprowadzono pod naukową opieką dr hab. Hanny Bednarek. Przebadano 100 osób (57 kobiet i 43 mężczyzn) z wykształceniem wyższym. Autorka badania podzieliła uczestników na trzy grupy: permanentnie i umiarkowanie uczących się formalnie na studiach wyższych i podyplomowych oraz wcale nie doszkalających się.

PAP – Nauka w Polsce

ekr/ ula/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • Warszawa, 18.09.2013. Siedziba Szkoły Głównej Handlowej w Alejach Niepodległości 162 w Warszawie. (rp/awol) PAP/Radek Pietruszka

    Naukowcy z SGH opracowali Indeks Cyfryzacji Przedsiębiorstw (ICP)

  • Fot. Adobe Stock

    Polski astronauta zrealizuje na ISS badanie psychologiczne przygotowane przez Uniwersytet Śląski

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera