Pandemia mogła wpłynąć na nasilenie zjawiska bezsenności. Według dostępnych problem tendotyka ok. 34 proc. polskiego społeczeństwa, choć możliwe, że te dane są niedoszacowane - wskazała dr Aleksandra Karykowska z Zakładu Antropologii Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu.
Wśród osób po pięćdziesiątce w pandemii spadła wydolność umysłowa - wykazały badania PROTECT w Wielkiej Brytanii. Powodem były stres, izolacja i nadużywanie alkoholu, a nie samo zakażenie.
W okresie pandemii COVID-19 zwiększyła się liczba osób z zaburzeniami jedzenia (w tym anoreksją i bulimią), trafiającymi na oddziały ratunkowe i do szpitali – informuje „Canadian Medical Association Journal”. Dotyczy to zwłaszcza młodzieży w wieku 10-17 lat.
Polityka Facebooka, której celem było zwalczanie dezinformacji związanej ze szczepieniami przeciwko COVID-19, była nieskuteczna. Wysiłki platformy zostały zniwelowane przez samą jej architekturę - ustalili badacze.
Dzieci, których pierwsze lata życia przypadły na pandemię koronawirusa, mają mniej zróżnicowaną florę bakteryjną jelit niż dzieci urodzone wcześniej – dowodzą naukowcy.
Mimo odwołania stanu pandemii i zniesienia wszelkich obostrzeń od 1 lipca, COVID-19 powinien pozostać priorytetem zdrowotnym, ponieważ wirus wciąż ewoluuje i może stanowić zagrożenie nie tylko dla jednostek, ale też systemów ochrony zdrowia – oceniają eksperci.
Pandemia COVID-19 znacząco przyczyniła się do pogorszenia stanu zdrowia ludności i obniżyła prognozowaną długość życia Polaków – powiedziała dr Elżbieta Bojanowska z UKSW.
Podczas pandemii COVID-19 dzieci w wieku szkolnym doświadczyły opóźnień w nauce oraz utraty wiedzy i umiejętności odpowiadającej około 35 proc. całkowitej wartości nauki w roku szkolnym – informują naukowcy na łamach Nature Human Behaviour.
Obszerne kanadyjskie badanie pokazało, że w trakcie epidemii Covid-19, aż u jednej na osiem osób w wieku średnio 50 lat po raz pierwszy w życiu pojawiła się depresja. Większe ryzyko miały osoby niezamożne, z utrudnionym dostępem do opieki zdrowotnej, samotne oraz z historią trudnego dzieciństwa.
Wskazanie nowych obszarów badawczych związanych z pandemią COVID-19, dyskusja nad aktualnymi pandemicznymi zagadnieniami naukowymi to niektóre elementy konferencji „Uniwersytet w czasach pandemii: nauka, dydaktyka, administracja” organizowanej przez Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu 9 grudnia 2022 r.