30.04.2024
17.04.2024 aktualizacja 17.04.2024

Edukacyjna gra komputerowa: wciel się w strażnika komórki i kieruj losem białek

Fot. materiały prasowe Fot. materiały prasowe

„Degradator” – to edukacyjna gra komputerowa o mechanizmie degradacji białek w komórce, którą stworzyli naukowcy z Międzynarodowego Instytutu Biologii Molekularnej i Komórkowej w Warszawie. Gracz wciela się w strażnika komórki i kieruje losem białek.

„W każdej sekundzie komórki produkują tysiące białek. Jednak żadne białko nie żyje wiecznie. Muszą one zostać zniszczone, aby komórka pozostała zdrowa. Jesteś strażnikiem wewnątrz komórki, twoim zadaniem jest kierowanie losem białek. Oznacz je ubikwityną, molekularnym sygnałem do eliminacji, aby mogły być rozpoznane i zniszczone przez komórkowe centrum recyklingu. Odkryj fascynującą naukę o lekach PROTAC – nowy rozdział w leczeniu raka. Staw czoła enzymom próbującym zablokować twoje wysiłki. Ucz się, graj, zwyciężaj” – zachęcają twórcy gry.

Jak dodają, edukacyjna gra pozwala odkrywać mechanizmy degradacji białek i poznać system ubikwityna-proteasom, który eliminuje nieprawidłowe białka w naszych komórkach. „Odkryj razem z nami również terapie wykorzystujące celowaną degradację białek – innowacyjną metodę niszczenia patogenicznych białek przy użyciu naszych własnych szlaków degradacji komórkowej” – zapraszają.

Grze towarzyszy zestaw materiałów edukacyjnych, przygotowany przez naukowców z Laboratorium Metabolizmu Białek MIBMIK. Znajdują się w nim m.in. konspekty lekcji biologii przystosowane dla młodzieży w różnym wieku, prezentacja multimedialna, Wielka Encyklopedia Degradacji Białek, quizy i komiks, który ukazuje, w jaki sposób niektóre wirusy np. HIV wykorzystują system ubikwityna-proteasom komórki gospodarza do swojego efektywnego namnażania.

Gra jest dostępna również w angielskiej wersji językowej.

Więcej na stronie: https://degradator-gra.pl/.

akp/ agt/