26.04.2024
25.09.2018 aktualizacja 25.09.2018

Publikacje naukowe od kuchni. Poradnik dla studentów, doktorantów i nie tylko

Co, jak i po co pisać oraz publikować? Jak doskonalić warsztat pisarski? Jakie są kryteria recenzowania? Jak wypełnić wniosek grantowy? Na te i wiele innych pytań odpowiadają autorzy książki "Publikacje naukowe. Praktyczny poradnik dla studentów, doktorantów i nie tylko".

Autorami poradnika są dwaj naukowcy-praktycy działający w dwóch różnych dyscyplinach: dr Piotr Siuda, socjolog z Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, prowadzący warsztaty z efektywnego publikowania naukowego, oraz dr hab. Piotr Wasylczyk z Wydziału Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego, autor innej popularnej książki "Prezentacje naukowe. Praktyczny poradnik dla studentów, doktorantów i nie tylko".

"Jeśli właśnie zaczynasz doktorat w bardzo dobrej grupie badawczej, ta książka prawdopodobnie nie jest dla ciebie - znakomitą większość zagadnień, które są tu opisaliśmy, przyswoisz sobie już wkrótce dzięki osobom ze swojego otoczenia. Co innego, jeśli nie miałeś tyle szczęścia - w takim wypadku wiesza zaprezentowana na następnych stronach może ci się przydać na kolejnych etapach kariery naukowej" - piszą autorzy w przedmowie książki.

Lektura pozwoli czytelnikom zapoznać się z tajnikami publikacyjnego ekosystemu; dowiedzieć się, co, jak i gdzie publikować, jak przygotować tekst artykułu i jak pracować z redaktorem z czasopisma naukowego. Nauczą się oni, jak odpowiadać na recenzje i reklamować swoje publikacje w mediach. Znajda też rady związane z pisaniem wniosku o grant.

Autorzy książki przedstawiają nie tylko szczegółowe wytyczne dotyczące sztuki publikowania. Przekazują również cenne rady "od kuchni" - informacje, których zebranie wymagałoby czasu i doświadczeń, nie zawsze mile widzianych.

Autorzy poruszają przede wszystkim zagadnienia związane z pisaniem i publikowaniem artykułów dotyczących nauk ścisłych i społecznych. Są jednak przekonani, że wiele dobrych praktyk można przenieść na inne dyscypliny.

Rozróżniają dwa etapy przygotowania publikacji - pisanie, czyli czas, kiedy powstaje manuskrypt, oraz publikowanie, czyli działania prowadzące do jego ukazania się w (jak najlepszym) czasopiśmie czy prestiżowej monografii.

Książka ukazała się nakładem wydawnictwa PWN.

zan/