Nauka dla Społeczeństwa

26.04.2024
PL EN
20.01.2019 aktualizacja 20.01.2019

Gra komputerowa pomocna po silnym stresie

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Prosta gra komputerowa, taka jak popularna Tetris, może okazać się pomocna w łagodzeniu objawów stresu pourazowego – informują naukowcy na łamach pisma „Journal of Consulting and Clinical Psychology”.

Terapia, polegająca m.in. na grze w Tetris, popularną grę komputerową, w której należy dopasowywać do siebie spadające klocki, może być pomocna w zwalczaniu objawów stresu pourazowego.

Chodzi o niekontrolowane, intensywne wspomnienia, tzw. przebłyski (flashbacki), które pojawiają się jakiś czas po traumatycznym wydarzeniu.

Badania ich dotyczące prowadzili naukowcy niemieccy z Ruhr-Universitat w Bochum oraz szwedzcy z Karolinska Institutet. Naukowcy badali 20 pacjentów cierpiących na zespół stresu pourazowego.

"Zespół stresu pourazowego można prawidłowo leczyć dostępnymi metodami. Jednak jest dużo więcej pacjentów, niż miejsc prowadzenia terapii. Dlatego właśnie poszukuje się nowych metod, poza konwencjonalnym podejściem, które mogłyby złagodzić symptomy" - wyjaśnia członek zespołu, Henrik Kessler.

Ok. 10 lat temu zespół Emily Holmes, która brała udział również w najnowszych badaniach, odkrył, że gra w Tetris może u zdrowych osób złagodzić intensywne reminiscencje po oglądaniu horrorów. Wystarczyło, że badani grali w Tetris zaraz po seansie filmowym.

W najnowszych badaniach zespół przyjrzał się efektom gry w Tetris u pacjentów z zespołem stresu pourazowego, którzy doświadczyli traumy kilka lat wcześniej.

W trakcie badań mieli oni zapisać na kartce jedno z traumatycznych wspomnień, nie mówiąc nikomu, o co dokładnie chodzi. Następnie przez 25 minut grali na tablecie w Tetris.

W ciągu kilku tygodni eksperymentów częstotliwość flashbacków zmalała u 16 na 20 pacjentów.

Naukowcy próbowali wyjaśnić ten mechanizm. Ich zdaniem, kiedy pacjent wizualizuje stresujące wspomnienie w szczegółach, aktywują się obszary mózgu odpowiedzialne za widzenie. Te same obszary są potrzebne do przetwarzania bodźców związanych z grą komputerową, taką jak Tetris.

Przywoływanie danego wspomnienia sprawia, że szlak zapamiętywania go staje się chwilowo „niestabilny”. Jeżeli w tym czasie mózg potrzebuje zasobów do przetwarzania podobnych bodźców (w tym wypadku związanych z grą), wówczas flashback zostaje słabiej utrwalony w pamięci.

Więcej:

https://news.rub.de/english/press-releases/2019-01-08-post-traumatic-stress-disorder-alleviating-flashbacks-playing-tetris (PAP)

krx/ zan/

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

Copyright © Fundacja PAP 2024