26.04.2024
31.03.2019 aktualizacja 01.04.2019

Materia z pierścieni osiada na księżycach Saturna

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Sonda Cassini zakończyła swoją misję, ale naukowcy nadal analizują zebrane przez nią dane. Najnowsze wyniki dotyczą wpływu pierścieni planety na niewielkie księżyce znajdujące się w ich obrębie – poinformowała amerykańska agencja kosmiczna NASA.

W najnowszym numerze czasopisma „Science” ukazał się artykuł przedstawiający wyniki analizy danych z bliskich przelotów sondy Cassini obok małych księżyców Saturna i badań oddziaływań pomiędzy pierścieniami planety, a księżycami. Dane z sześciu instrumentów naukowych z pokładu sondy Cassini wyraźnie potwierdzają, że pył i lód z pierścieni osiada na księżycach, których orbity znajdują się w obszarze pierścieni lub w pobliżu.

Dodatkowo naukowcy wskazują, że powierzchnie tych księżyców są mocno porowate, co jest potwierdzeniem, iż uformowały się wieloetapowo, gdy materiał z pierścieni opadał na bardziej gęste obszary mogące być pozostałościami po rozpadzie większego obiektu. Porowatość pomaga też w wyjaśnieniu kształtu księżyców: zamiast być sferyczne, są nieco wydłużone, trochę jak pierogi.

„Odkryliśmy, że księżyce te zgarniają cząstki lodu i pyłu z pierścieni, z których wokół ich równików tworzą się takie jakby spódniczki. Gęstsze ciało byłoby bardziej kuliste, ponieważ grawitacja powodowałaby odpowiednie przyciąganie zgromadzonego materiału” - mówi Bonnie Buratti z NASA Jet Propulsion Laboratory w Pasadenie kierująca zespołem badawczym.

Spośród zbadanych księżyców, dwa najbliższe Saturnowi – Daphnis i Pan – są najbardziej zmienione przez materiał z pierścieni. Powierzchnie nieco dalszych księżyców, takich jak Atlas, Prometheus i Pandora, też posiadają materiał z pierścieni, ale dodatkowo są pokryte jasnymi cząstkami lodu i pary wodnej wyrzucanych z gejzerów Enceladusa (w ogóle cały szeroki pierścień zewnętrzny Saturna, znany jako pierścień E, jest uformowany z lodowego materiału wyrzucanego z Enceladusa).

Kluczowe w badaniach okazały się informacje z instrumentu o nazwie Visible and Infrared Mapping Spectrometer (VIMS), który działa w zakresie widzialnym oraz podczerwonym. Przy jego pomocy udało się wykonać widmową mapę powierzchni księżyca Pan oraz poznać szczegóły składu pozostałych kilku księżyców. Widać było, iż księżyce w pierścieniach znajdujące się bliżej Saturna są bardziej czerwone, a te poza głównymi pierścieniami są bardziej niebieskie.

Sonda Cassini dokonała sześciu bardzo bliskich przelotów obok księżyców w pierścieniach Saturna w okresie od grudnia 2016 r. do kwietnia 2017 r., zanim ostatecznie zakończyła swój żywot kierując się w atmosferę planety. Naukowcy zapowiadają w najbliższych miesiącach publikację kolejnych wyników z końcowych miesięcy działania sondy Cassini.

Misja Cassini była prowadzona przez NASA we współpracy z Europejską Agencją Kosmiczną (ESA) i Włoską Agencją Kosmiczną. Sondę wystrzelono z Ziemi w 1997 r., na orbitę wokół Saturna weszła w 2004 roku, a koniec misji nastąpił 15 września 2017 r.(PAP)