19.03.2024
08.04.2019 aktualizacja 08.04.2019

Schizofrenia: odkryto 30 podejrzanych genów

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Naukowcy zidentyfikowali 30 genów związanych ze schizofrenią i wykazali, które zmiany patologiczne w mózgu oraz nieprawidłowości behawioralne są przez nie wywoływane - poinformowało pismo "Cell".

Zespół badawczy z Uniwersytetu Bazylejskiego (Szwajcaria) kierowany przez prof. Alexa Schiera, przeanalizował łącznie 132 geny podejrzane o związek ze schizofrenią. Korelację z chorobą potwierdzono dla 30 z nich. W czasie badań na danio pręgowanym naukowcy odkryli, że błędy w tych genach zaburzają rozwój lub funkcjonowanie mózgu oraz prowadzą do nieprawidłowości behawioralnych.

Schizofrenia to choroba z grupy psychoz, która prowadzi do zaburzonego postrzegania, przeżywania i odbioru rzeczywistości. Obejmuje m.in. słyszenie nieistniejących głosów, halucynacje wzrokowe, urojenia. Chociaż może być leczona, to jednak leki należy przyjmować już do końca życia. Przyczyny schizofrenii nie są jednoznacznie określone i na obecnym etapie wiedzy uważa się, że wywołuje ją mieszanka czynników genetycznych, środowiskowych, cywilizacyjnych, biochemicznych, społecznych itp.

W ostatnich latach coraz więcej mówi się kilku regionach genomu, które mogą być szczególnie mocno związane z rozwojem schizofrenii.

W swoim najnowszym badaniu zespół dr. Schiera zidentyfikował 30 genów, leżących właśnie w tych regionach, a także wykazał, że mają one konkretny wpływ na strukturę i funkcję mózgu oraz na różne wzorce zachowań. „Spośród 132 podejrzanych genów ostatecznie udało nam się wyłonić 30 najbardziej podejrzanych - mówi Schier. - Jednym ze sprawców jest np. gen kodujący czynnik transkrypcyjny znf536 (Zinc Finger Protein 536), który kontroluje rozwój przodomózgowia, czyli rejonu wpływającego na nasze zachowania społeczne i przetwarzanie stresu”.

Naukowcy z Bazylei nie tylko odkryli poszczególne geny, związane ze schizofrenią, ale także wygenerowali atlas ich wszystkich wraz z konsekwencjami, jakie powodują w mózgu.

„Pytanie, w jaki sposób poszczególne geny wyzwalają schizofrenię, pozostaje otwarte - podsumowuje dr Schier. - Warto teraz zbadać, czy zidentyfikowane przez nas geny zmieniają podobne obszary mózgu u ludzi, co u danio pręgowanego. Jeśli się to potwierdzi, to zarówno te geny, jak i te regiony mózgu będą mogły stać się nowymi celami terapii farmakologicznych schizofrenii” - uważa autor badania.

Więcej - w publikacji:

kap/ zan/