Nauka dla Społeczeństwa

05.05.2024
PL EN
04.09.2012 aktualizacja 04.09.2012

Łagodniejsze światło i muzyka w restauracji odbiera apetyt na kalorie

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Skłonność klientów do przejadania się można ograniczyć, zmieniając muzykę i oświetlenie w restauracjach fast-food. W ten sposób zwiększy się zadowolenie klientów z posiłku i sprawi, że pochłoną mniej kalorii - czytamy na stronie Cornell University.

"Gdy zmieniliśmy wystrój w restauracji fast-food, wykorzystując tam łagodniejsze oświetlenie i delikatniejszą muzykę - okazało się, że jedzący tam ludzie pochłaniali aż 175 kalorii mniej, niż dotychczas. W dodatku bardziej cieszyli się swoim posiłkiem" - relacjonuje główny autor badania, dyrektor laboratorium Food and Brand na Cornell University, Brian Wansink.

Wansink i współpracujący z nim Koert van Ittersum z Georgia Institute of Technology twierdzą jednocześnie, że wprowadzenie łagodniejszego oświetlenia i muzyki w restauracjach fast-food nie wpłynęło na zmianę zamówień. Sprawiło jednak, że ludzie zjadali niemal o jedną piątą mniej, niż przed zmianą wystroju. To oznacza, że zamiast 949, pochłaniali tylko 775 kalorii.

Jednocześnie badani oceniali, że mają większą przyjemność z posilania się.

Wyniki Wansinka i Ittersuma przeczą powszechnemu przekonaniu, zgodnie z którym ludzie jedzący w uspokajającym otoczeniu, przy łagodnym świetle i delikatnej muzyce, zamawiają więcej - i więcej jedzenia pochłaniają, niż osoby przebywające w pomieszczeniu o bardziej typowym wystroju.

"Wyniki badania pozwalają sądzić, że bardziej relaksujące otoczenie zwiększa zadowolenie i zmniejsza spożycie" - mówi Wansink. "To informacja ważna dla restauracji fast-food, oskarżanych często o to, że przyczyniają się do otyłości obywateli. Wprowadzenie prostych zmian - odejście od jaskrawego oświetlenia i rezygnacja z powierzchni odbijających światło, może niemało zdziałać, jeśli chodzi o walkę z przejadaniem się ludzi - i jednocześnie zwiększyć zadowolenie klientów" - dodaje.

Wyniki badania zostały opublikowane na łamach "Psychological Reports". (PAP)

zan/ tot/

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

Copyright © Fundacja PAP 2024