06.05.2024
04.09.2012 aktualizacja 04.09.2012

Sezon na obserwacje Wenus

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Tegoroczny wrzesień do najlepszy czas do porannej obserwacji najjaśniejszej z planet - Wenus - poinformował PAP dr hab. Arkadiusz Olech z Centrum Astronomicznego PAN w Warszawie.

Najjaśniejszym obiektem na niebie po Słońcu i Księżycu jest planeta Wenus. Jest ona jednak planetą wewnętrzną, krążącą wewnątrz orbity Ziemi, przez co na niebie zwykle przebywa dość blisko Słońca. Najlepsze warunki do jej obserwacji występują więc tylko wieczorem lub rankiem, kiedy świeci odpowiednio jako Gwiazda Wieczorna lub Poranna.

W roku 2012 okresem najlepszej porannej widoczności Wenus jest wrzesień.

Około godziny przed wschodem Słońca widać ją na wysokości około 25 stopni nad horyzontem. Formalnie, najlepsze warunki do obserwacji wystąpią w okolicach 13 września, kiedy wysokość ta sięgnie nawet 30 stopni.

Co ciekawe właśnie w okolicach 13-16 września Wenus przejdzie obok jasnej gromady otwartej gwiazd oznaczonej symbolem M44 i znajdującej się w konstelacji Raka. Rankiem 12 i 13 września widok będzie jeszcze bardziej urozmaicony, bo niedaleko Wenus i M44 pojawi się dodatkowo rogal Księżyca zbliżającego się do nowiu.

aol/ tot/