Szczelina na Antarktydzie wciąż się powiększa

Fot. Fotolia

Gigantyczne pęknięcie na obszarze lodowca Pine Island na Antarktydzie, odkryte w zeszłym roku, poszerzyło się i wydłużyło w ostatnich miesiącach - pokazują najnowsze zdjęcia satelitarne.

29-kilometrowa szczelina zapowiada powstanie nowej ogromnej góry lodowej. Badacze monitorują lodowiec od czasu powstania rozpadliny w ubiegłym roku. Przez kilka miesięcy sytuacja wydawała się ustabilizowana, ale w maju pojawiło się kolejne pęknięcie.

Góra lodowa, która oddzieli się od lodowca, będzie mogła mieć nawet 900 km kw. powierzchni.

Naukowcy NASA obserwujący lodowiec Pine Island z pokładu samolotu w ramach programu IceBridge po raz pierwszy odnotowali pojawienie się rysy w październiku ubiegłego roku. Lodowiec schodzi do Morza Amundsena, gdzie wody oceaniczne podmywają go od spodu.

Z lodowca wydzieliły się wielkie góry lodowe w 2001 i 2007 roku, a w 2011 roku specjaliści z NASA po raz pierwszy zaobserwowali tak poważne pęknięcie na lodowcu z powietrza.

Jeszcze w tym tygodniu eksperci programu IceBridge zamierzają wrócić na lodowiec Pine Island, aby kontynuować monitorowanie procesu pękania. (PAP)