26.04.2024
01.01.2013 aktualizacja 01.01.2013

Portugalczycy odkryli nieznanego dinozaura

Portugalscy naukowcy odkryli nieznanego dotychczas dinozaura w oparciu o badania szczątków pochodzących z Portugalii i Stanów Zjednoczonych. Zwierze żyło na naszej planecie 150 mln lat temu.

Prace badawcze prowadzone były przez zespół naukowców z Uniwersytetu Nowego w Lizbonie oraz Muzeum w Lourinha kierowany przez dr Octavio Mateusa. Uczeni bazowali na pozostałościach kości dinozaura odkrytych w 1991 r. przez szwajcarskich archeologów na terenie stanu Wyoming.

„Nasza studia wykazały, że odnalezione wówczas szczątki dinozaura pochodzą sprzed 150 mln lat, czyli z epoki późnej jury. Należą one do dotychczas nieznanego nauce zwierzęcia o długości 12-14 metrów, charakteryzującego się długą szyją i ogonem oraz małą głową” - powiedział Octavio Mateus.

Portugalski zespół nadał nowemu dinozaurowi nazwę Kaatedocus siberi oraz wykazał, że nowy rodzaj zwierzęcia nie jest diplodokiem, jak dotychczas uważano.

„Nowoodkryty dinozaur ma inną anatomię czaszki i odmienne kręgi w porównaniu z diplodokiem. Jest tylko zbliżony swoją budową ciała do tego dużego zwierzęcia” - wyjaśnił Mateus.

Paleontolog ujawnił, że kluczowe dla potwierdzenia, że Kaatedocus siberi występował w przeszłości powszechnie na naszej planecie są odkrycia kości dinozaurów w portugalskiej miejscowości Lourinha. „Posiadają one identyczne cechy anatomiczne do dinozaura znalezionego w Wyoming” - dodał portugalski uczony.

Jak wyjaśnił dr Octavio Mateus, impulsem do odkrycia Kaatedocus siberi była praca doktorska przygotowywana przez jednego z członków grupy badawczej na Uniwersytecie Nowym w Lizbonie.

Z Lizbony Marcin Zatyka (PAP)