Nauka dla Społeczeństwa

04.05.2024
PL EN
27.06.2013 aktualizacja 27.06.2013

Nowe urządzenie obsługujące wirtualną rzeczywistość

Nowe urządzenie nazwane Oculus Rift może być przełomem w kreowaniu technologii rzeczywistości wirtualnej – informuje New Scientist. Projekt został zrealizowany dzięki crowd financing, metodzie finansowania opierającej się na niewielkich wpłatach wielu pojedynczych osób.

Urządzenie, zakładane na głowę, generuje dwa wirtualne obrazy – po jednym na każde oko – które dają użytkownikowi pole widzenia obejmujące około 110 stopni: mniej więcej tyle, ile normalnie obejmujemy wzrokiem. Jest połączone z czujnikiem ruchu, który pozwala płynnie dopasować wyświetlany obraz do ruchów wykonywanych głową.

„W przeszłości było tak wiele rzeczy stojących na drodze rozwoju skutecznie działającej rzeczywistości wirtualnej” – powiedział Palmer Luckey, twórca pomysłu. „Teraz mamy niesamowicie potężne komputery, silniki graficzne pozwalające na odwzorowanie rzeczywistości, ekrany o wysokiej rozdzielczości i precyzyjną aparaturę do wykrywania ruchu” – dodał.

Oculus Rift może być wykorzystany przede wszystkim w przemyśle rozrywkowym, otwierając nowe pole do popisu projektantom gier komputerowych. Jednak jego praktyczne zastosowania sięgają dalej: może być również środkiem do oglądania filmów dokumentalnych nakręconych kamerą obejmującą 360 stopni pola widzenia. Użytkownik może obejrzeć taki film pod dowolnym kątem.

Daniel Ervik, twórca jednego z pierwszych taki filmów, powiedział: „Pomimo że urządzenie nadal jest w fazie rozwoju, to już jest lepsze niż cokolwiek innego na rynku. Zbliża się piękny czas dla rzeczywistości wirtualnej. Oculus Rift wskrzesił tą dziedzinę”.

Urządzenie może być również zastosowane w innych dziedzinach. Skip Rizzo z Instytutu Kreatywnych Technologii w Południowej Kalifornii używa rzeczywistości wirtualnej do wspierania leczenia żołnierzy wracających z Iraku lub Afganistanu i cierpiących na zespół stresu pourazowego. Teraz testuje zastosowanie nowego urządzenia w swojej terapii.

Praca nad realizacją projektu rozpoczęła się w sierpniu zeszłego roku, kiedy udało się zebrać potrzebną sumę dzięki metodzie crowd financing. Ci, którzy wpłacili datki większe niż 300 dolarów otrzymali pakiety startowe wraz z instrukcją projektowania aplikacji obsługujących urządzenie, stąd mimo wczesnej fazy rozwoju urządzenia już można prezentować możliwe zastosowania. Oculus Rift musi przejść jeszcze szereg poprawek sprzętowych i systemowych by nadawał się do wprowadzenia na rynek. (PAP)

stm/ ula/

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

Copyright © Fundacja PAP 2024