02.05.2024
31.07.2013 aktualizacja 31.07.2013

Krokodyle jedzą też owoce

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Co najmniej połowa gatunków aligatorów i krokodyli może uzupełniać mięsną dietę owocami – informuje „Journal of Zoology”. Doniesienia o owocowych upodobaniach krokodyli pojawiały się od dziesięcioleci, ponieważ jednak od niepamiętnych czasów są one uznawane za typowych mięsożerców, nie zwracano na te wiadomości zbytniej uwagi.

Zespół Thomasa Rainwatera z US Fish and Wildlife Service w Charleston (Południowa Karolina) prowadził rutynowe badania aligatorów amerykańskich (Alligator mississippiensis) żyjących na terenie Everglades National Park na Florydzie. W żołądkach gadów naukowcy często znajdowali owoce, w tym „jabłka aligatorów” (Annona glabra). Analiza wcześniejszych danych doprowadziła badaczy do wniosku, że co najmniej 13 z 23 żyjących obecnie gatunków krokodyli jada owoce.

To, czy krokodyle aktywnie poszukują owoców nie jest jasne, zwłaszcza, że ustalenie faktów utrudnia ich skryty, nocny tryb życia. Mogą po prostu zjadać zwierzęta, które właśnie najadły się owoców.

Jednak w ubiegłym roku naukowiec pracujący w południowo-wschodniej Azji zaobserwował rzadkiego krokodyla syjamskiego (Crocodylus siamensis) zajadającego się arbuzem. Być może – podobnie jak w przypadku zjadających kamienie ptaków – pestki niektórych owoców mogą pomagać gadom w trawieniu cięższych posiłków.

Jako że krokodyle mają duże terytoria, na których żerują i pływają, mogłyby odgrywać istotną rolę w rozsiewaniu nasion. Nie znaleziono na razie dowodów, by jakieś rośliny rozprzestrzeniały się wyłącznie dzięki nim, ale sama liczba znalezionych nasion może wskazywać, że nie jest to czynnik bez znaczenia. (PAP)