30.04.2024
27.05.2014 aktualizacja 27.05.2014

Na stałych partnerów wybieramy osoby podobne genetycznie

Wybierając życiowych partnerów, kierujemy się podobieństwem genetycznym – dowodzą naukowcy ze Stanów Zjednoczonych na łamach pisma "Proceedings of the National Academy of Sciences".

Naukowcy dawno już dowiedli, że ludzie decydując się na związek małżeński, szukają w partnerze podobnych cech takich, jak choćby wiek, rasa, zbliżona sylwetka, przychody, a także identyczne wykształcenie czy wyznanie. Zespół badaczy z Uniwersytetu Kolorado w Boulder (USA) odkrył, że wybierając towarzysza życia prawdopodobnie kierujemy się także zbliżonym DNA.

"Jest powszechnie znaną prawdą, że szukając partnerów, wybieramy takich, którzy podobni są do nas samych – opisuje współautor badań, Benjamin Domingue. - Jednak trzeba sobie postawić pytanie, czy z punktu widzenia genetyki decydujemy się na długotrwałe związki przypadkowo, czy też nie".

By tego dowieść, Domingue i jego współpracownicy wykorzystali dane genetyczne zgromadzone w ramach działalności amerykańskiego Narodowego Instytutu Starzenia. Naukowcy badali genomy białych, nie-latynoskich par. Skoncentrowali się na polimorfizmach pojedynczych nukleotydów. To zjawisko polega na zmienności łańcucha DNA w zakresie zastąpienia jednego nukleotydu (podstawowej cegiełki sekwencji DNA) innym pomiędzy osobnikami tego samego gatunku. Wiadomo, że pomiędzy poszczególnymi osobami mogą zachodzić znaczne różnice w ich wzorcu.

W sumie naukowcy oszacowali genetyczne podobieństwo pomiędzy uczestnikami badań, wykorzystując 1,7 miliona polimorfizmów pojedynczych nukleotydów w genomie każdej osoby. Z badań wynika, że różnice w DNA pomiędzy małżonkami były mniejsze niż pomiędzy przypadkowo zestawionymi osobami.

Badacze porównywali wielkość genetycznego podobieństwa pomiędzy małżonkami do wielkości podobieństwa z zakresu lepiej zbadanego zjawiska – małżeństw ludzi o podobnym wykształceniu (tzw. educational assortative mating). W tym wypadku ludzie kojarzą się w pary, ponieważ przyciąga ich do siebie podobieństwo wiążące się ze zbliżonym rodzajem czy poziomem wykształcenia.

Okazało się, że kojarzenie się ze względu na genetyczne podobieństwo ma jedną trzecią siły w porównaniu z kojarzeniem się ze względu na wykształcenie.

Wyniki badań mogą mieć duże znaczenie dla statystycznych modeli stosowanych przez naukowców do zrozumienia genetycznych różnic pomiędzy populacjami ludzkimi. W tych modelach stosuje się często założenie, że ludzie wchodzą w związki przypadkowo z genetycznego punktu widzenia.

Odkrycie to może być podstawą do przyszłych badań, które mogłyby wytłumaczyć, czy podobne zależności można odnaleźć między długotrwałymi związkami ludzi różnych ras oraz czy istnieją przypadki, gdy ludzie wybierają życiowego partnera, preferując raczej odmienne DNA. Niewykluczone, iż okaże się, że nawet wybierając przyjaciół, kierujemy się podobieństwem genetycznym.(PAP)