Nauka dla Społeczeństwa

06.05.2024
PL EN
08.09.2014 aktualizacja 08.09.2014

Bilingwizm korzystnie wpływa na zdolności poznawcze małych dzieci

Dzieci dwujęzyczne szybciej rozpoznają obrazy, które widziały wcześniej oraz poświęcają więcej uwagi nowym obrazom niż rówieśnicy wychowywani przez rodziców mówiących jednym językiem - informuje pismo "Child Development".

Wcześniejsze analizy wykazały, że szybkość z jaką dziecko nudzi się znanym mu już obrazem oraz poświęcanie większej uwagi nowym obrazom zwiastuje lepszy rozwój w wieku przedszkolnym.

Badania prowadzone były przez naukowców z Agencji do Spraw Nauki, Technologii i Badań w Singapurze, gdzie wiele dzieci rodzi się w rodzinach dwujęzycznych. Wzięły w nich udział sześciomiesięczne dzieci, których rodzice mówili w domu jednym lub dwoma językami.

Maluchom pokazywano kolorowe obrazki - przedstawiające niedźwiedzia lub wilka. Połowa grupy częściej oglądała niedźwiedzia, a druga połowa wilka. Badacze zaobserwowali, że dzieci z dwujęzycznych domów szybciej nudziły się obrazkami zwierzęcia, które pokazywano im częściej, co sugeruje, że szybciej je rozpoznawały.

"Sześciomiesięczne dziecko z rodziny dwujęzycznej jest otoczone większą ilością informacji językowych niż dziecko wychowujące się wśród osób mówiących jednym językiem. Uczy się także odróżniać oba słyszane przez siebie języki. Możliwe, że poprzez przyswajanie dwóch języków jednocześnie, co wymaga sprawniejszego przetwarzania informacji, dziecko ma szansę wykształcić umiejętności pozwalające mu sobie z tym wyzwaniem poradzić" - piszą naukowcy. (PAP)

koc/ ula/

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

Copyright © Fundacja PAP 2024