09.07.2020
PL EN
06.09.2016 aktualizacja 06.09.2016

Studenci z Białegostoku podsumowują sezon w Formula Student

Studenci uczelni technicznych - niczym kierowcy Formuły 1 - mogą ścigać się na najbardziej znanych torach wyścigowych. W zawodach Formuła Student od kilku lat uczestniczą też studenci z Polski m.in. Politechniki Białostockiej. W zakończonym sezonie - z przygotowanym samodzielnie bolidem - odnieśli największy dotąd sukces: zajęli drugie miejsce w zawodach Formula Student Italy.

Konkurs Formula Student to zawody pomiędzy drużynami z uczelni i wydziałów technicznych z całego świata. Ich zadaniem jest zaprojektować lub zaprojektować i zbudować, a następnie wystawić swój prototyp samochodu wyścigowego do zawodów. Następnie przez cały rok, na jedenastu torach Formuły 1, odbywają się wyścigi skonstruowanych przez studentów bolidów. Z Polski w zawodach uczestniczy m.in. dwudziestoosobowa drużyna studentów Wydziału Mechanicznego Politechniki Białostockiej, która może pochwalić się budową bolidu CMS-03.

W sezonie 2016 roku studenci z Białegostoku zajęli: 33. miejsce w Formula Student United Kingdom; 20. miejsce w Formula Student Hungary; 4. w Formula Student Czech Republic. Na podium - na miejscu drugim - stanęli po ukończeniu konkurencji na zawodach Formula Student Italy.

5 września studenci spotkali się z władzami uczelni i wydziału, dziennikarzami oraz pracownikami Politechniki, aby opowiedzieć o swoich doświadczeniach.

"Ten sezon był dla nas sezonem zdecydowanie najlepszym" - mówił opiekun drużyny Cerber Motorsport dr inż. Andrzej Borawski. "Bardzo dobre - drugie miejsce we Włoszech sprawiło, że zapisaliśmy się jako pierwszy polski zespół, który stanął na podium. Myślę, że dzięki temu z drużyną Cerber Motorsport zaczęto się liczyć w środowisku Formuły Student" - dodał.

Szef ekipy, student Adam Zalewski podsumowywał: liczy się zespół i to zespół wygrywa, a nie bolid. "Z dobrymi ludźmi można zbudować bardzo dobry bolid. Można zdobyć środki, fajnie wypromować projekt i przygotować się merytorycznie do zawodów. Źródłem naszego sukcesu w tym sezonie jest zgrany zespół" - podkreślił.

O tym, że studenci podołali szeregowi wyzwań, także tych ekonomicznych mówił dziekan Wydziału Mechanicznego prof. Andrzej Seweryn. Podkreślał, że inne drużyny startujące w zawodach Formuła Student korzystają np. ze wsparcia dużych koncernów samochodowych. "Rzeczywistość przerosła nasze oczekiwania w sposób bardzo znaczący: 2. miejsce we Włoszech, 4. miejsce w Czechach. Ten +ubogi krewny+ okazał się nie taki ubogi... Bo może finansowo nie damy rady konkurować z najlepszymi zespołami niemieckimi czy włoskimi, ale nie tylko pieniądze się liczą! Liczy się wiedza i umiejętności" - mówił prof. Andrzej Seweryn. "Macie pozycję znaczącego zespołu europejskiego. Bardzo się z tego powodu cieszę, serdecznie gratuluję i liczę na dalsze sukcesy. Oczywiście, zapewnię odpowiednie finansowanie" - zwrócił się do studentów.

Podczas zawodów Formula Student pojazd przechodzi najpierw przegląd techniczny (Scrutineering) oraz testy bezpieczeństwa (przechyłu, głośności, hamulców). Rozgrywane są konkurencje statyczne: Design Event, czyli prezentacja techniczna; Cost Event - przedstawienie kosztów budowy auta; Business Presentation - rozmowa z sędziami wcielającymi się w rolę potencjalnych inwestorów. Konkurencje dynamiczne to: Acceleration - test przyspieszenia (zadanie polega na przejechaniu odcinka 75 m ze startu zatrzymanego w jak najkrótszym czasie), Skid Pad - jazda po "ósemce", Autocross, czyli przejazd jednego okrążenia toru na czas oraz Endurance - wyścig wytrzymałościowy na dystansie 22 km ze zmianą kierowcy w połowie dystansu.

PAP - Nauka w Polsce

ekr/ agt/

Copyright © Fundacja PAP 2020