26.04.2024
18.05.2019 aktualizacja 18.05.2019

Papugi-uciekinierki kolonizują Stany Zjednoczone

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Wypuszczone lub zagubione przez właścicieli egzotyczne papugi znalazły nowy dom w 23 stanach USA. Dla niektórych gatunków to szansa na przetrwanie.

Papugi różnych gatunków, przywiezione do Stanów Zjednoczonych jako domowe zwierzątka, rozmnożyły się i założyły nowe populacje - donoszą naukowcy z University of Chicago na łamach „Journal of Ornithology”.

Badacze przeanalizowali dwie bazy danych - Christmas Bird Count i eBird, które zawierają informacje o obserwowanych w środowisku ptakach.

Okazało się, że w latach 2002-2006 aż 56 gatunków papug dostrzeżono na terenie kraju.

25 gatunków się rozmnożyło i zamieszkuje teraz 23 stany.

„Wiele z nich to oswojone zwierzątka, które uciekły lub zostały wypuszczone przez właścicieli, kiedy nie dało się ich wytresować lub zbytnio hałasowały. Jednak wiele z tych gatunków doskonale czuje się, żyjąc tutaj i stworzyło nowe populacje. Dzikie papugi tutaj pozostaną” - opowiada dr Stephen Pruett-Jones, autor badania.

Do gatunków tych należą mnichy (Myiopsitta monachus). Jak opowiadają badacze, w latach 50. i 60. tysiące osobników sprowadzono z Ameryki Południowej.

Wkrótce rozprzestrzeniły się one po 10 stanach. Pojawiły się także w pobliżu kampusu University of Chicago i to właśnie one skłoniły dr. Pruetta-Jonesa do zainteresowania się tym zagadnieniem.

Pierwszy czarnoskóry burmistrz Chicago Harold Washington mieszkał obok jednej z najbardziej znanych kolonii tych papug i uważał je za dobry znak.

Po jego śmierci Departament Rolnictwa Stanów Zjednoczonych chciał ptaki usunąć, ale mieszkańcy zagrozili pozwem.

Do najczęściej występujących w USA papug należy też amazonka krasnogłowa (Amazona viridigenalis) i konura czarnogłowa (Aratinga nenday).

Większość przyjezdnych ptaków żyje w ciepłym rejonie - na Florydzie, w Teksasie czy w Kalifornii. Jednak znane są też populacje mieszkające w pobliżu Chicago czy Nowego Jorku.

W przetrwaniu pomagają im karmniki.

Wprowadzone niechcący gatunki raczej nie szkodzą. Mnichy mogą niekiedy uszkadzać linie elektryczne, budując masywne gniazda.

Okazało się też, że osiedlenie się na terenie USA może niektóre gatunki uchronić przed unicestwieniem. Na przykład amazonek krasnogłowych żyje więcej w Kalifornii niż w ich naturalnych habitatach na terenie Meksyku.

„Wszystkie prace nad ochroną tych gatunków skupiają się obecnie na wprowadzonych, nowych populacjach. Gatunki te mogą przetrwać dzięki wysiłkom nad ich ochroną w miejscach, w których wcześniej nigdy nie żyły” - zwraca uwagę dr Pruett-Jones.

Więcej informacji na stronie: https://www.uchicagomedicine.org/forefront/biological-sciences-articles/2019/may/escaped-pet-parrots-naturalized-in-23-states(PAP)