26.04.2024
15.07.2019 aktualizacja 15.07.2019

Rafy koralowe odsuwają się od równika

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Koralowce wycofują się z wód w okolicy równika i tworzą nowe formacje w chłodniejszych rejonach. W ciągu ostatnich 40 lat liczba nowych koralowców w regionie tropikalnym spadła o 85 proc. i podwoiła się na rafach w strefie podzwrotnikowej – wynika z międzynarodowego badania.

„Zmiany klimatu wpływają na położenie raf, tak samo jak redystrybuują wiele innych gatunków morskich – powiedziała główna autorka publikacji w „Marine Ecology Progress Series”, Nichole Price z amerykańskiej instytucji Bigelow Laboratory for Ocean Sciences. - Wyrazistość tego trendu jest zdumiewająca, ale nie wiemy jeszcze, czy nowe rafy przysłużą się różnorodności ekosystemów”.

W miarę ocieplania się oceanów, rejony podzwrotnikowe stają się dogodniejsze dla koralowców niż okolice równika, gdzie tradycyjnie występowały. To sprawia, że larwy korali mogą osiedlać się i rosnąć w nowych miejscach. Rafy podzwrotnikowe mogą okazać się schronieniem dla innych gatunków dotkniętych zmianami klimatu i nową szansą na ochronę tych raczkujących ekosystemów.

Naukowcy uważają, że tylko określone typy koralowców będą w stanie dotrzeć do nowych lokalizacji, bazując na tym, jak daleko mikroskopijne larwy mogą płynąć i dryfować z prądami, zanim wyczerpią swoje ograniczone zasoby tłuszczu. Dokładny skład nowych raf jest jeszcze nieznany.

„Obserwujemy, jak ekosystemy stają się nowym zestawem gatunków, które nigdy ze sobą nie współistniały i nie jest jasne, jak długo zajmie im osiągnięcie równowagi” – powiedział Satoshi Mitarai z Okinawa Institute of Science and Technology Graduate University, autor badania.

Naukowcy analizowali szerokości geograficzne do 35 st. na północ i na południe od równika i odkryli, że zmiany są identyczne po obu stronach. W publikacji oceniają, gdzie i kiedy „koralowce-uciekinierzy” mogłyby osiedlić się w przyszłości, co miałoby potencjalne znaczenie dla rybołówstwa i turystyki.

Grupa badaczy z 17 instytucji w sześciu państwach stworzyła globalną bazę danych sięgających 1974 r. „Wyniki świadczą o tym, jak ważne są długoterminowe badania dokumentujące zmiany w rafach koralowych – podkreślił prof. Peter Edmunds z University of California Northridge. - Trendy, które zidentyfikowaliśmy, są szczególnie trudne do wykrycia, ale istotne dla zrozumienia, jak rafy będą zmieniały się w nadchodzących dekadach”.

Rafy koralowe są misternie powiązanymi systemami, a interakcje między gatunkami umożliwiają zdrowe funkcjonowanie. Nie wiadomo, czy inne gatunki – jak glony z rzędu Corallinales, które sprzyjają rozwojowi larw koralowców, też będą dobrze funkcjonowały w nowym otoczeniu i jak młode korale poradzą sobie ewentualnie bez nich. Nichole Price zamierza teraz badać relacje i różnorodność gatunkową nowych raf, aby zgłębić dynamikę tych ewoluujących ekosystemów. (PAP)