19.03.2024
30.07.2019 aktualizacja 30.07.2019

Składnik czerwonego wina pomaga się odstresować

Warszawa, 02.08.2017. Wino czerwone w kieliszku.  (jt/am) PAP/Jacek Turczyk Warszawa, 02.08.2017. Wino czerwone w kieliszku. (jt/am) PAP/Jacek Turczyk

Resweratrol – substancja występująca w winogronach i czerwonym winie – blokuje ekspresję enzymu powiązanego z kontrolowaniem stresu w mózgu – wynika z badania opublikowanego na łamach „Neuropharmacology”.

Lampka czerwonego wina może działać relaksująco nie tylko ze względu na zawartość alkoholu - który bywa szkodliwy dla zdrowia i może prowadzić do rozwoju uzależnienia – ale również ze względu na obecność resweratrolu – naturalnej substancji o właściwościach przeciwutleniających i przeciwgrzybiczych.

Naukowcy z Uniwersytetu w Buffalo (USA) oraz Uniwersytetu Medycznego Xuzhou w Chinach w badaniu na myszach wykazali, że występujący w winogronach i jagodach resweratrol hamuje wydzielanie enzymu PDE4, który przyczynia się do zachorowania na depresję i inne zaburzenia psychiczne.

Enzym PDE4 (fosfodiesteraza typu 4) jest powiązany z działaniem kortykosteronu – hormonu regulującego odpowiedź organizmu na stres. Pod wpływem nadmiaru tego hormonu enzym PDE4 uaktywnia się i osłabia funkcjonowanie innego związku - cyklicznego adenozynomonofosforanu (cAMP) biorącego udział w wielu reakcjach biochemicznych. To prowadzi do powstawania w mózgu zmian zwiększających ryzyko problemów psychicznych.

Zaobserwowano, że myszy z aktywnym enzymem PDE4 przejawiały zachowania o podłożu lękowym i depresyjnym.

Ponieważ obecnie stosowane leki na depresję – sterujące poziomem serotoniny lub noradrenaliny w mózgu – przynoszą ulgę tylko części pacjentów, badacze liczą na to, że w przyszłości resweratrol wejdzie w skład antydepresantów nowej generacji.

„Resweratrol może stanowić skuteczną alternatywę dla leków wykorzystywanych w leczeniu pacjentów z depresją i zaburzeniami lękowymi” – podsumowuje dr Ying Xu, współautorka badania (https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S002839081930139X?via%3Dihub). (PAP)