26.02.2020
PL EN
24.10.2019 aktualizacja 24.10.2019

Jeśli ćwiczenia, to przed śniadaniem

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Wykonywanie ćwiczeń przed śniadaniem jest korzystniejsze dla zdrowia niż po śniadaniu - informuje “Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism”.

Jak wykazały badania przeprowadzone na uniwersytetach w Bath i Birmingham, zmieniając czas posiłku oraz ćwiczeń, ludzie mogą lepiej kontrolować poziom cukru we krwi.

W trwającym sześć tygodni badaniu wzięło udział trzydziestu mężczyzn sklasyfikowanych jako otyli lub z nadwagą. Uczestnicy zostali podzieleni na trzy grupy: jedna spożywała śniadanie po wysiłku fizycznym, druga - przed wysiłkiem, zaś trzecia - kontrolna - nie zmieniła swojego trybu życia.

Jak się okazało osoby, które ćwiczyły przed śniadaniem spalały dwukrotnie więcej tłuszczu niż grupa, która ćwiczyła po śniadaniu. Mięśnie osób z grupy, która ćwiczyła przed śniadaniem były bardziej wrażliwe na insulinę pomimo identycznych sesji treningowych i dopasowanego spożycia pokarmu. Mięśnie tych, którzy ćwiczyli przed śniadaniem wykazały również większy wzrost poziomu kluczowych białek, szczególnie zaangażowanych w transport glukozy z krwi do mięśni - bez zmiany intensywności czy czasu trwania ćwiczeń.

Zwiększone zużycie tłuszczu wynikało głównie z niższego poziomu insuliny podczas ćwiczeń. Osoby, które nic nie jadły w ciągu nocy, mogły zużywać jako paliwo więcej tłuszczu z tkanki tłuszczowej i tłuszczu w mięśniach.

Chociaż pomiędzy grupami nie zaobserwowano w ciągu sześciu tygodni różnic dotyczących skuteczności odchudzania, wysiłek przed śniadaniem miał „głęboki i pozytywny” wpływ na zdrowie, ponieważ organizmy osób z tej grupy lepiej reagowały na insulinę, utrzymując prawidłowy poziom cukru we krwi i potencjalnie obniżając ryzyko cukrzycy oraz chorób serca.

Autorzy zamierzają przeprowadzić podobne, ale dłużej trwające badania także z innymi grupami, w tym z kobietami.(PAP)

Autor: Paweł Wernicki

pmw/ agt/

Copyright © Fundacja PAP 2020