27.04.2024
15.01.2020 aktualizacja 15.01.2020

Papugi chętnie sobie pomagają

Fot. Adobe Stock Fot. Adobe Stock

Papugi szare (żako) pomagają innym żako w potrzebie, najwyraźniej niczego w zamian nie oczekując. To jedyne poznane dotychczas ptaki, które przejawiają tak szeroko zakrojone zachowania prospołeczne – czytamy na łamach „Current Biology”.

Zachowania prospołeczne, czyli działania zorientowane na zapewnienie korzyści innemu osobnikowi, są rozpowszechnione wśród małp człekokształtnych. Do tej pory nie zaobserwowano jednak, by pojawiały się wśród ptaków.

Na przykład znane ze swojej inteligencji wrony, choć świetnie radzą sobie z rozwiązywaniem problemów i znakomicie odnajdują się w grupie, wcale nie pałają chęcią pomocy innym przedstawicielom swojego gatunku.

Co innego papugi.

Naukowcy z Instytutu Ornitologicznego im. Maxa Plancka w Niemczech wykazali, że żako – szare papugi żyjące w Afryce – bezinteresownie pomagają innym ptakom bez względu na poziom zażyłości pomiędzy nimi.

Badacze obserwowali żako i ary niebieskogłowe w trakcie zadania, pozwalającego na wymianę żetonów na orzechowe przysmaki. Zauważyli, że papugi szare (ale już nie inne, np. ary) w razie potrzeby przekazywały sobie wzajemnie żetony, by umożliwić innym osobnikom zdobycie przekąski.

„Zaskoczyło nas, że siedem na osiem szarych papug afrykańskich spontanicznie przekazywało partnerom żetony już w trakcie pierwszej próby, nie mając doświadczenia w tej sytuacji społecznej i nie wiedząc, że potem będą testowane także w drugiej roli. Papugi pomagały pomimo braku natychmiastowych korzyści i najwyraźniej nie oczekując niczego w zamian” – mówi Auguste von Bayern, współautorka badania.

Co ciekawe żako wiedziały, kiedy ich pomoc może się przydać. Gdy nie było okazji do wymiany, nie przekazywały żetonów.

Nie czyniły również większego rozróżnienia między "przyjaciółmi" a "znajomymi". Owszem, dobrze znanym papugom pomagały nieco częściej, ale generalnie nikomu nie szczędziły wsparcia.

"Wykazaliśmy, że szare papugi afrykańskie dobrowolnie i spontanicznie pomagają znajomym papugom osiągnąć cel, choć same nie czerpią z tego natychmiastowych korzyści" – podsumowuje inna badaczka Désirée Brucks.

Naukowcom nie pozostało nic innego, jak sprawdzić, czy papugi innych gatunków są z natury równie uczynne.

O badaniu można przeczytać na stronie. (PAP)