27.04.2024
06.02.2020 aktualizacja 06.02.2020

Kazachstan/ Sojuz MS-13 powrócił z Międzynarodowej Stacji Kosmicznej na Ziemię

Fot.  EPA/NASA/BILL INGALLS 06.02.2020 Fot. EPA/NASA/BILL INGALLS 06.02.2020

Statek Sojuz MS-13 z trzema astronautami na pokładzie powrócił z Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS) na Ziemię - w czwartek rano wylądował w Kazachstanie, co pokazywała na żywo rosyjska agencja kosmiczna Roskosmos. W skład załogi wchodziła amerykańska astronautka, która pobiła kobiecy rekord pobytu w kosmosie.

Statek wylądował na pustyni w pobliżu miasta Dżezkazgan.

Na jego pokładzie była 40-letnia Amerykanka Christina Koch z NASA, 42-letni Włoch Luca Parmitano z Europejskiej Agencji Kosmicznej i 53-letni Rosjanin Aleksander Skworcow z Roskosmosu.

Astronautka z NASA pobiła kobiecy rekord w kategorii czasu spędzonego w kosmosie - 328 dni. Poprzedni rekord, 289 dni, należał do Peggy Whitson, również z NASA.

Misja Koch ma dostarczyć badaczom danych na temat wpływu nieważkości i promieniowania kosmicznego na ciało kobiety podczas długotrwałych lotów kosmicznych.

Wyniki tych badań mają zostać wykorzystane przez NASA przy budowie stałej stacji kosmicznej na powierzchni Księżyca w ciągu następnej dekady - zauważa agencja Reutera.

Koch przeszła do historii już 18 października 2019 roku, przeprowadzając wraz z Jessicą Meir naprawę ISS w otwartej przestrzeni kosmicznej, co było pierwszym kosmicznym spacerem zespołu składającego się wyłącznie z kobiet.

Rekord najdłuższego pojedynczego lotu kosmicznego należy nadal do Walerija Poliakowa, który spędził ponad 437 dni na pokładzie radzieckiej - a później rosyjskiej - stacji kosmicznej Mir od 8 stycznia 1994 do 22 marca 1995 roku. (PAP)