Rodzaj aktywności w mediach społecznościowych związany z samooceną nastolatek
Nastolatki, które podczas korzystania z mediów społecznościowych koncentrują się na komentowaniu zdjęć i aktywności innych, mają większą tendencję do niższej samooceny niż ich rówieśniczki, które są bardziej skoncentrowane na swojej własnej aktywności – informują naukowcy z Norweskiego Uniwersytetu Nauki i Technologii.
Ich wnioski publikuje pismo „Computers in Human Behavior” (DOI: 10.1016/j.chb.2020.106528).
W badaniach wzięło udział 725 dzieci. Około 40 proc. z nich w wieku 10 lat korzystało z Instagrama i Snapchata. Odsetek ten podwoił się po dwóch latach. Gdy uczestnicy mieli 14 lat, 95 proc. z nich korzystało z Facebooka, a 70-80 proc. z Instagrama i Snapchata.
Poziom samooceny dzieci oceniano na podstawie wywiadów przeprowadzanych z samymi dziećmi, ich rodzicami i nauczycielami.
Po zestawieniu danych okazało się, że dziewczynki, które były bardziej skoncentrowane na aktywności innych osób (komentowały i dodawały polubienia do ich wpisów i zdjęć) były bardziej narażone na rozwój niskiej samooceny niż dziewczynki, które były bardziej skoncentrowane na sobie (częściej zamieszczały własne wpisy i zdjęcia). Zależność ta nie dotyczyła jednak chłopców.
Zaobserwowano również, że samoocena nie wzrastała u dziewczynek, które zamieszczały dużo własnych zdjęć (często po obróbce i retuszu). Pozytywne komentarze i polubienia poprawiały ich samopoczucie, jednak efekt ten był krótkotrwały.
„Z dotychczasowych badań wiemy, że kobiety częściej niż mężczyźni porównują się z innymi podczas korzystania z mediów społecznościowych. Skutki tego porównywania silniej odbijają się na samoocenie i postrzeganiu własnego ciała” – komentują autorzy.(PAP)
koc/ agt/
Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.