26.04.2024
12.11.2020 aktualizacja 12.11.2020

Wskutek zmian środowiska zwierzęta tracą przestrzeń do życia

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Zmiany klimatu i inne efekty działalności człowieka prowadzą do znaczącego skurczenia się przestrzeni życiowej w przypadku wielu gatunków zwierząt na całym świecie – donoszą naukowcy na łamach pisma „Nature Communications”.

Zespół naukowców analizował zmiany w geograficznym rozmieszczeniu 16 tys. 919 gatunków zwierząt na świecie, począwszy od 1700 r. aż do dzisiaj. Na podstawie zgromadzonych informacji badacze pokusili się również o zarysowanie możliwego scenariusza zmniejszania się siedlisk zwierzęcych do 2100 r.

Jak dowodzą, w ostatnich dekadach zmniejszanie się zasięgu występowania gatunków szczególnie widoczne jest w strefach zwrotnikowych. To tam następuje szczególnie intensywna ekspansja rolnicza. Jeszcze 50 lat temu rozszerzanie się obszarów rolnych dotyczyło głównie Europy i Ameryki Północnej. Obecnie w strefie zwrotnikowej wycina się lasy pod plantacje palmy olejowej (Azja południowo-wschodnia) czy na potrzeby pastwisk (Ameryka Południowa).

Niszczenie naturalnych siedlisk zwierząt w tropikach jest tym bardziej dramatyczne, że na danym obszarze występuje tam większa różnorodność biologiczna. Ponadto zasięg wielu gatunków jest ograniczony geograficznie. Oznacza to, że dewastacja na mniejszym obszarze może być równie niebezpieczna, jak na większym w innych strefach klimatycznych.

Oprócz bezpośredniego wpływu człowieka na ekosystem, takiego jak masowe wycinki drzew, oddziałuje również klimat, który zmienia się w wyniku emisji gazów cieplarnianych. Rosnące globalnie temperatury i inny niż dotychczas rozkład opadów deszczu znacząco przekształcają siedliska zwierząt. Przewiduje się, że w ciągu stu lat ogromna część Puszczy Amazońskiej przekształci się w sawannę.

Jak opisuje Robert M. Beyer z Uniwersytetu w Cambridge (W. Brytania), z najnowszych badań wynika, że im wyższe emisje związków węgla, tym większy zanik naturalnych siedlisk, będących miejscem życia zwierząt.

Czy te trendy w ubywaniu naturalnych siedlisk zmienią się, będą kontynuowane, czy też przyspieszą, wszystko zależy od globalnych emisji związków węgla i decyzji podejmowanych przez społeczeństwa – podsumowuje kierownik badań, Andrea Manica z Uniwersytetu w Cambridge.

Więcej: https://www.cam.ac.uk/research/news/climate-change-and-food-demand-could-shrink-species-habitats-by-almost-a-quarter-by-2100 (PAP)