Nauka dla Społeczeństwa

02.05.2024
PL EN
06.12.2020 aktualizacja 06.12.2020

Głośny przelot samolotu w nocy może spowodować zawał

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Narażenie nocą na nagły hałas powodowany przez samoloty może wywołać atak serca. Działanie tego typu dźwięku zwiększające to ryzyko naukowcy porównują do silnych emocji.

Jak przypominają specjaliści ze Szwajcarskiego Instytutu Zdrowia Publicznego i Medycyny Tropikalnej (Swiss TPH), dotychczasowe badania wskazywały, że długotrwałe narażenie na wywołany środkami transportu hałas zwiększa ryzyko zgonu z powodu chorób sercowo-naczyniowych.

W samej Europie - jak podają badacze - ekspozycji na ten typ hałasu można przypisać rozwój 48 tys. przypadków choroby wieńcowej.

Nowe badanie opisane na łamach „European Heart Journal” wskazuje tymczasem na kolejne zagrożenie. Zespół ze Swiss TPH odkrył, że nagły dźwięk przelatującego samolotu może nocą wywołać śmierć na zawał w ciągu dwóch godzin od przelotu. Ryzyko takiego zgonu rośnie według wyników o 33 proc. dla nocnych dla dźwięku o głośności od 40 do 50 dB i o 44 przy głośności powyżej 55 dB.

„Odkryliśmy, że hałas przyczynił się do ok. 800 z 25000 zgonów z powodu choroby układu krążenia, które miały miejsce w latach 2000-2015 w pobliżu lotniska w Zurychu. Obejmuje to 3 proc. wszystkich zgonów z powodu zdarzeń sercowo-naczyniowych” - informuje Martin Röösli, jeden z autorów publikacji.

Badacze wyjaśniają, że wpływ zakłócających ciszę samolotów można pod względem wzrostu ryzyka porównać do działania emocji takich jak gniew czy ekscytacja. „To nie powinno dziwić, gdyż wiemy, że nocne hałasy powodują stres i oddziałują na sen” - dodaje prof. Röösli.

Jednocześnie okazało się, że wpływ samolotów był silniejszy w miejscach cichszych, gdzie nie słychać np. hałasu pociągów. Gorzej też mieli mieszkańcy starszych budynków słabiej zabezpieczonych przed niechcianymi dźwiękami.

Badanie - jak wyjaśniają jego autorzy - umożliwiło sprawdzanie wpływu hałasu w różnych okresach, co ominąć wpływ zmian w częstości lotów. Jednocześnie było tak zaprojektowane, że na rezultaty nie wpływały zaburzające czynniki, takie jak palenie czy dieta.

Obecnie lotnisko w Zurychu nie działa w godzinach od 23.30 do 6 rano. Według naukowców powinno to skutkować spadkiem liczby zgonów w okolicy.

Więcej informacji na stronach:

https://www.swisstph.ch/en/news/news-detail/news/airplane-noise-at-night-can-trigger-cardiovascular-death/

https://academic.oup.com/eurheartj/advance-article/doi/10.1093/eurheartj/ehaa957/6007462 (PAP)

mat/ zan/

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

Copyright © Fundacja PAP 2024