02.05.2024
06.12.2020 aktualizacja 06.12.2020

Białko, które wydłuża życie i jego związek z głodówkami

Fot. Adobe Stock Fot. Adobe Stock

Naukowcy zidentyfikowali cząsteczkę łączącą zmniejszone spożycie pokarmu z wydłużeniem życia - poinformowało pismo „Nature Aging”

Od kilku lat w świecie naukowym mówi się o tym, że zmniejszone spożycie pokarmu prowadzi do wydłużenia życia wielu zwierząt i może poprawiać zdrowie ludzi. Jednak mechanizmy molekularne odpowiadające za pozytywne skutki restrykcji żywieniowych nadal są niejasne.

Dopiero teraz naukowcy z Instytutu Biologii Starzenia im. Maxa Plancka znaleźli możliwe wytłumaczenie. W organizmie muszek owocowych zidentyfikowali białko o nazwie Sestrin, które pośredniczy w powstawaniu wspomnianej wyżej zależności. O wynikach badania można przeczytać na stronie: https://www.nature.com/articles/s43587-020-00001-7.

Zwiększając ilość Sestrinu u owadów badacze byli w stanie przedłużyć ich życie, a jednocześnie chronić je przed skutkami diety bogatej w białko, która normalnie jest dla nich niekorzystna.

Badacze wykazali też, że Sestrin odgrywa kluczową rolę w komórkach macierzystych jelit muszek, poprawiając w ten sposób ich ogólny stan zdrowia.

„Korzyści zdrowotne wynikające z ograniczenia diety są znane od dawna. Dodatkowo niedawno stało się jasne, że to ograniczenie niektórych składników pokarmowych, zwłaszcza białek i poszczególnych aminokwasów, jest ważniejsze dla organizmu niż ogólne zmniejszenie ilości kalorii” - wyjaśniają autorzy publikacji. Jak dodają, na poziomie molekularnym jest jeden szczególnie ważny dla długowieczności szlak sygnałowy, zwany szlakiem TOR.

„Chcieliśmy się dowiedzieć, jaki czynnik jest odpowiedzialny za pomiar składników odżywczych w komórce, zwłaszcza aminokwasów, i jak ten czynnik wpływa na szlak TOR - wyjaśnia dr Jiongming Lu, jeden z autorów badania. - Skoncentrowaliśmy się na białku o nazwie Sestrin, które - jak już wcześniej sugerowano - potrafi wykrywać aminokwasy, choć nikt dotąd nie wykazał jego funkcji u żywej istoty”. Dlatego wraz z kolegami Lu skupił się na roli Sestrinu w organizmie modelowym Drosophila melanogaster, powszechnie znanym jako muszka owocowa.

„Wyniki naszych eksperymentów na muszkach ujawniły, że Sestrin może być potencjalnym czynnikiem przeciwstarzeniowym - opowiada Linda Partridge, kierownik zespołu badawczego. - Wykazaliśmy, że wiąże ono określone aminokwasy, a kiedy zahamowaliśmy to wiązanie, szlak sygnałowy TOR u much stał się mniej aktywny, a same owady żyły dłużej”.

„Muchy ze zmutowanym białkiem Sestrin, niezdolnym do wiązania aminokwasów, wykazały poprawę stanu zdrowia nawet, kiedy były karmione dietą bogatą w białko” - dodaje.

Szczególnie interesujące okazało się to, że zwiększenie ilości białka Sestrin w komórkach macierzystych znajdujących się w jelicie muchy, powodowało wydłużenie życia muszek o ok. 10 procent w porównaniu do grupy kontrolnej.

„Jesteśmy ciekawi, czy działanie Sestrinu u ludzi jest podobne do jego działania w organizmach much - podsumowuje dr Lu. - W każdym razie jest to obiecujący obiekt badawczy. Potencjalny lek, który byłby w stanie zwiększać aktywność białka Sestrin, mógłby się stać nowatorskim i skutecznym podejściem do spowalniania procesu starzenia”. (PAP)