26.04.2024
20.02.2021 aktualizacja 20.02.2021

Odpowiednia dieta i codzienna zabawa zmniejsza u kotów chęć polowania

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Koty domowe wykazują mniejszą chęć do polowań na inne zwierzęta, np. ptaki, gdy ich właściciele karmią je dietą zawierającą dużo białka mięsnego. Chęć polowania redukuje również codzienna zabawa imitująca polowanie - wynika z badań opublikowanych na łamach Current Biology.

Koty domowe są z natury drapieżnikami i pomimo ich udomowienia, nadal stanowią zagrożenie dla ptaków i małych ssaków. Według nowych badań jest jednak kilka prostych strategii, które mogą pomóc zmniejszyć oddziaływanie kotów na środowisko bez ograniczania ich wolności.

Profesor Robbie McDonald z University of Exeter w Wielkiej Brytanii zauważa, że chociaż trzymanie kotów w domu to jedyny pewny sposób zapobiegania polowaniom, niektórzy właściciele martwią się o konsekwencje dla dobrostanu tych zwierząt, wynikające z ograniczenia im dostępu do przyrody. Z przeprowadzonych pod jego kierownictwem badań wynika jednak, że stosując całkowicie nieinwazyjne, nieograniczające metody, właściciele mogą wprowadzić zastępcze środki, aby dać kotom to, czego potrzebują.

McDonald i jego zespół przez 12 tygodni przyglądali się 219 domostwom w południowo-zachodniej Anglii, zamieszkiwanym przez 355 kotów.

Wyniki przeprowadzonych badań wskazują, że w domostwach, gdzie koty były karmione mięsem zawierającym białko pochodzenia zwierzęcego, o 36 proc. zmniejszyła się liczba zwierząt przez nie upolowanych.

„Niektóre karmy dla kotów zawierają białko pochodzenia roślinnego, np. soję i jest możliwe, że pomimo stosowania kompletnej diety, niektóre zwierzęta mają niedobór jednego lub kilku mikroelementów. To z kolei skłania je do polowania” - tłumaczy Martina Cecchetti - doktorantka, która przeprowadziła eksperyment.

Okazuje się również, że większa ilość czasu poświęcana na zabawę z czworonogiem hamuje jego chęć do polowań - koty wybawione przez właścicieli przynosiły o 25 proc. mniej zdobyczy do domu. Najlepiej sprawdziły się zabawy, w których koty mogły podkradać się, gonić i rzucać się na zabawkę z piórkiem zawieszoną przez właściciela na sznurku i kijku. Niektórzy, po każdym polowaniu kota, dawali mu zabawkę imitującą prawdziwą mysz - to również sprawiło, że koty ograniczyły polowanie na żywe zwierzęta. Według zebranych danych, wystarczy zaledwie pięć do dziesięciu minut dziennie takiej zabawy, aby czworonogi wykazywały mniejszą chęć do polowania na żywe zwierzęta.

Jak zaznaczają naukowcy, nowe odkrycia pokazują, że ograniczenie drapieżnictwa kotów zależy w równym stopniu od działań ich właścicieli, jak i samych czworonogów. W kolejnych badaniach naukowcy mają nadzieję znaleźć sposoby na jeszcze większe ograniczenie drapieżnictwa. Interesuje ich m.in. to, czy konkretne mikroelementy dodane do karmy dla kotów ograniczą ich polowania.

„Planujemy również zbadać, czy różne zabawy przynoszą różne efekty i czy łączenie strategii może jeszcze bardziej ograniczyć polowania” - podsumowuje Cechetti.

Agnieszka Niewińska - Lewicka