03.05.2024
26.04.2021 aktualizacja 26.04.2021

Od 12 tys. lat ludzie kształtują przyrodę na Ziemi

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Od co najmniej 12 tys. lat ludzie wpływają na ziemskie ekosystemy. Do niedawna nie naruszali raczej ich równowagi, ale dzisiaj sytuacja wygląda zupełnie inaczej – piszą naukowcy na łamach „Proceedings of the National Academy of Sciences”.

Od co najmniej 12 tys. lat ludzie kształtują ziemskie ekosystemy. Rdzenne społeczności robią to jednak z zachowaniem równowagi w przyrodzie – wynika z międzynarodowych badań, przeprowadzonych przez kilkanaście instytucji naukowych z całego świata.

Zespół badaczy dowodzi, że główną przyczyną obecnego kryzysu bioróżnorodności nie jest niszczenie niezamieszkanych przez człowieka, dzikich terenów, ale intensywne użytkowanie gruntów, które wcześniej były eksploatowane w sposób zrównoważony.

Naukowcy postulują przy okazji, żeby wspierać lokalne społeczności w chronieniu środowiska.

Z wcześniejszych badań wynikało, że jeszcze w 1500 r. większość lądów na Ziemi była niezamieszkana. Najnowsze badania jednak temu przeczą. Mitem zatem jest dziewiczość ziemskich ekosystemów, która miałaby się utrzymywać do początków nowożytności.

„Nasza praca dowodzi, że większość obszarów uważanych za nietknięte, dzikie czy naturalne, to w rzeczywistości obszary o długiej historii zamieszkiwania i użytkowania przez ludzi” – wyjaśnia główny autor artykułu, prof. Erle Ellis z University of Maryland Baltimore County (USA).

„Stworzone przez nas mapy świata pokazują, że nawet 12 tys. lat temu prawie trzy czwarte ziemskich lądów było zamieszkane, wykorzystywane i kształtowane przez człowieka” - mówi Ellis. Jak dodaje, obszary nietknięte przez ludzi były prawie tak samo rzadkie 12 tys. lat temu, jak są dzisiaj.

Natomiast lokalne społeczności wykorzystywały swoje terytoria w sposób, który utrzymał większość rodzimej różnorodności biologicznej, a nawet ją powiększał. Prawdziwym problemem jest sposób użytkowania ziemi w społeczeństwach uprzemysłowionych - charakteryzujący się brakiem zrównoważenia w zakresie praktyk rolniczych oraz nieograniczoną eksploatacją.

Antropolog, prof. Darren J. Ranco z Uniwersytetu w Maine dodaje, że obecnie rdzenni mieszkańcy zarządzają ok. 5 proc. obszarów na całym świecie, na których występuje 80 proc. światowej różnorodności biologicznej.

Więcej: https://news.umbc.edu/umbcs-erle-ellis-and-international-team-show-people-have-shaped-earths-ecology-for-1200-years/ (PAP)