27.04.2024
03.05.2021 aktualizacja 03.05.2021

W naszej galaktyce mogą istnieć antygwiazdy

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Na podstawie wyników dziesięcioletniej obserwacji kosmicznego promieniowania gamma kosmolodzy doszli do wniosku, że na 300 tys. zwykłych gwiazd może istnieć jedna antygwiazda, czyli gwiazda złożona z antymaterii. Kiedy materia spotka się z antymetrią, całkowicie zamieniają się w energię - tłumaczą naukowcy.

Choć antymaterię wiele osób kojarzy głównie ze świata s-f, to ona naprawdę istnieje - w fizycznych laboratoriach i kosmicznej przestrzeni. To jakby odwrócona materia, a gdy spotka się ze zwykłą masą, obie w procesie zwanym anihilacją zamieniają się w energię.

Według znanych praw fizyki, w kosmosie powinno być tyle samo materii, co antymaterii.

Jedna z największych kosmicznych zagadek jest jednak taka, że obecnie antymaterię obserwuje się wyłącznie w ilościach śladowych, a dotychczasowe badania wskazywały, że brakuje jej w całym Wszechświecie.

W ostatnim czasie jednak umieszczony na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej detektor cząsteczek AMS wskazał, że wokół nas może być więcej antymaterii, niż sądzono.

Niektórzy naukowcy podejrzewają, że może kryć się ona w postaci zbudowanych gwiazd.

Ich istnienie kazałoby zrewidować wiele podstawowych koncepcji na temat Wszechświata - twierdzą specjaliści.

Naukowcy z francuskiego Institut de Recherche en Astrophysique et Planétologie (IRAP) postanowili sprawdzić, ile takich antygwiazd mogłoby istnieć w naszej galaktyce, gdyby wspomniana hipoteza okazała się prawdziwa.

W czasie kolizji materii i antymaterii powstają promienie gamma, czyli najbardziej energetyczna forma promieniowania.

Francuski zespół przeanalizował więc wyniki uzyskane z dekady obserwacji prowadzonych z pomocą wykrywającego takie promienie teleskopu Fermiego (Fermi Gamma-ray Space Telescope). W ten sposób oszacował maksymalną liczbę antygwiazd w naszej galaktyce.

Zakładając najsilniejsze ograniczenia, m.in. eliminujące inne źródła promieniowania gamma i po przyjęciu, że antygwiazdy są rozproszone w galaktyce podobnie, jak zwykłe gwiazdy, badacze doszli do wniosku, że jedna na 300 tys. gwiazd może być gwiazdą z antymaterii.

Jednocześnie pokazali też, że stare antygwiazdy, które powstały w początkach Wszechświata, mogłyby umknąć obserwacyjnym możliwościom teleskopu.

https://journals.aps.org/prd/abstract/10.1103/PhysRevD.103.083016 (PAP)