03.05.2024
02.12.2021 aktualizacja 02.12.2021

Biopestycydy mogą zmniejszyć zanieczyszczenie upraw aflatoksynami

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Nieszkodliwe dla zdrowia gatunki grzybów mogą ograniczyć występowanie na polach uprawnych grzybów wytwarzających rakotwórcze aflatoksyny konkurując z nimi, a nawet „zjadać“ już powstałe aflatoksyny - informuje pismo „Plant Disease“.

Organizacja Narodów Zjednoczonych do spraw Wyżywienia i Rolnictwa (FAO) szacuje, że aż 25 proc. światowych upraw żywności jest zanieczyszczonych różnego rodzaju toksynami grzybowymi, takimi jak trujące i rakotwórcze aflatoksyny, wytwarzane przez niektóre gatunki grzybów z rodzaju Aspergillus (kropidlak).

„Niektóre szczepy Aspergillus nie wytwarzają aflatoksyn i są nazywane szczepami atoksygennymi” – wyjaśniła patolog roślin Lourena Arone Maxwell z World Vegetable Center w Tucson (Arizona), która pracowała w zespole prowadzącym badania. - „Szczepy atoksygenne mogą konkurować ze szczepami wytwarzającymi aflatoksyny podczas kolonizacji upraw i zmniejszać ogólne zanieczyszczenie aflatoksynami upraw spożywczych i paszowych”.

Technika znana jako kontrola biologiczna wykorzystuje pożyteczne organizmy do zwalczania szkodników rolniczych zamiast polegania na toksycznych chemikaliach. Produkty do biokontroli, czyli biopestycydy, wykorzystujące wysoce konkurencyjne szczepy atoksygenne, są komercjalizowane i stosowane w Ameryce Północnej, Afryce, Europie i Azji, na przykład przy uprawie kukurydzy, ryżu czy orzeszków ziemnych. Produkty te są bezpieczne dla środowiska, a ich stosowanie jest obecnie najskuteczniejszym sposobem produkcji żywności i pasz, które są bezpieczne przed zanieczyszczeniem aflatoksynami.

Nowe badania opublikowane w „Plant Disease” ujawniają głębsze zrozumienie, w jaki sposób grzyby mogą być wykorzystywani do redukcji aflatoksyn w uprawach.

„Nasze badania dostarczają szczegółowych dowodów na zdolność atoksygennych szczepów Aspergillus nie tylko do zapobiegania zanieczyszczeniu aflatoksynami, ale także do degradacji aflatoksyn, które są już obecne w uprawach” – powiedziała Maxwell. - „Po raz pierwszy wykazaliśmy zdolność aflatoksyn do służenia jako źródło składników odżywczych dla szczepów atoksygennych”.

Nowe odkrycia mogą przyczynić się do lepszego doboru szczepów atoksygennych, które można stosować w biopestycydach.

„Wykazanie degradacji aflatoksyn jako nowego mechanizmu, za pomocą którego szczepy atoksygenne redukują aflatoksyny w uprawach, wskazuje na nowe możliwości zastosowania podczas przechowywania oraz w branżach, które poddają kukurydzę rozmiękczaniu lub fermentacji, zarówno na mokro, jak i na sucho“ - zaznaczyła Maxwell. - „Chodzi na przykład o przemiał i proces kiszenia używany do produkcji kiszonki dla zwierząt gospodarskich."(PAP)