02.05.2024
25.07.2022 aktualizacja 25.07.2022

Ssaki i wszy ewoluują wspólnie od milionów lat

Źródło: Adobe Stock Źródło: Adobe Stock

Dziesiątki mln lat temu pewna wesz przeszła z ptaka na ssaka. Od tej pory ssaki stały się stałymi gospodarzami tych pasożytów – informują naukowcy na łamach „Nature Ecology and Evolution”.

Ssaki i wszy od dziesiątków milionów lat są nierozłączne, podlegając koewolucji. Pierwsze wszy, które zadomowiły się w sierści ssaków, pochodzą prawdopodobnie od ptaków.

Obie linie mają pewne genetyczne podobieństwa. Co więcej, okazuje się, że kiedy odkrywamy rozchodzenie się gałęzi ewolucyjnych pewnych grup ssaków, dostrzegamy, że jest to odzwierciedlone w genomie wszy. Te pasożyty ewoluowały zgodnie z tym, jak ewoluowali ich gospodarze – uważają naukowcy kierowani przez Kevina P. Johnsona z Illinois Natural History Survey (USA).

Najnowsze badania dowodzą, że wspólny przodek wszy żerujących na ssakach, w tym na człowieku, pochodzi z Afryki, gdzie żerował na zwierzętach z grupy Afrotheria. Afrotery to grupa ssaków, w której skład – jak się przypuszcza - wchodzili przodkowie słoni, góralek czy ssaków ryjkonosowych. Następnie pasożyty skolonizowały inne grupy ssaków.

Wszy należą do dwóch grup ze względu na zachowania żywieniowe: pierwsza to wszy żerujące na skórze i wydzielinach skórnych, druga zaś to wszy ssące krew. Oba typy żerują na ssakach, jednak tylko ten drugi jest dla ssaków specyficzny.

Przeskakiwanie z jednego typu żywiciela na drugi jest stosunkowo rzadkie. Wydarzyło się to również w przypadku lemurów na Madagaskarze czy gryzoni w Ameryce Południowej. Gdy już jednak wszy nauczyły się żerować na ssakach, mogły zmieniać żywicieli z ptasich na ssaczych. Kiedy zaś jakaś grupa ssaków oddzielała się geograficznie, razem z nimi oddzielały się i ewoluowały także wszy.

Naukowcy uważają, że wszy mogły pasożytować już na dinozaurach ok. 90-100 mln lat temu.

Więcej: https://news.illinois.edu/view/6367/465228253 (PAP)