02.05.2024
26.10.2022 aktualizacja 26.10.2022

Planety okrążające powszechny typ gwiazd mogą nie stwarzać warunków do rozwoju życia

Fot. Adobe Stock Fot. Adobe Stock

Podobna do Ziemi planeta znana jako GJ 1252b nie ma atmosfery, która uciekła pod wpływem promieniowania gwiazdy. Ten typ gwiazd jest powszechny i prawdopodobnie niszczą one warunki do życia na wielu podobnych, pozasłonecznych globach.

Zespół z University of California, Riverside (USA) ustalił, żr przypominająca budową Ziemię planeta GJ 1252b jest praktycznie pozbawiona atmosfery. Okrąża ona gwiazdę, która należy do typu M, a to szczególnie powszechny typ gwiazd. Na przykład, w bliskim sąsiedztwie Układu Słonecznego znajduje się ok. 5 tys. gwiazd i większość z nich należy do typu M.

Odkrycie oznacza więc, że w licznych innych układach, podobne planety również mogą nie stwarzać warunków do rozwoju życia.

GJ 1252b okrąża macierzystą gwiazdę na wyjątkowo wąskiej orbicie - w ciągu dnia wykonuje dwa obroty. To sprawia, że radiacja usunęła z niej całą atmosferę.

Przypomina to trochę sytuację na Merkurym, który atmosferę posiada, ale jest ona niezwykle cienka i składa się z atomów uciekających z powierzchni pod wpływem słonecznych promieni.

Usuwanie planetarnej atmosfery można zauważyć także np. na Ziemi, ale jest ono na tyle słabe, że otaczające Ziemię gazy nadążają z odnawianiem mniej więcej stałej ilości.

Obserwacje promieniowania podczerwonego emitowanego przez GJ 1252b pokazały tymczasem, że jej temperatura na dziennej stronie przewyższa 1200 st. C. Wystarczyłaby więc do stopienia złota, srebra czy miedzi.

Jednak zdaniem badaczy, być może nie tylko planety tak bliskie gwiazdom typu M trzeba będzie wykluczyć z poszukiwań śladów życia. Na gwiazdach tych często dochodzi bowiem do silnych wybuchów, co może zagrozić atmosferom nawet dalszym globów.

„Możliwe, że warunki na wspominanej planecie to zły znak także w odniesieniu do planet położonych dalej od gwiazd tego rodzaju” - mówi Michelle Hill, współautorka publikacji, która ukazała się w piśmie „The Astrophysical Journal Letters” (https://iopscience.iop.org/article/10.3847/2041-8213/ac886b).

„Więcej na ten temat dowiemy się z obserwacji prowadzonych Kosmicznym Teleskopem Jamesa Webba, który będzie przyglądał się planetom takim jak ta” - dodaje badaczka.

Jeśli zaś chodzi o poszukiwanie życia w okolicach Układu Słonecznego, to naukowcy zwracają uwagę, że nawet jeśli wszystkie gwiazdy typu M trzeba będzie wykluczyć z tych poszukiwań, to w okolicach naszego systemu znajduje się jeszcze ok. tysiąca gwiazd podobnych do Słońca.(PAP)