27.04.2024
09.03.2023 aktualizacja 09.03.2023

Wycinka lasów tropikalnych prowadzi do zmniejszania opadów

Fot. Adobe Stock Fot. Adobe Stock

Wylesianie lasów tropikalnych prowadzi do zmniejszenia opadów, a przez to negatywnie wpływa zarówno na dziką przyrodę, jak i na rolnictwo – informują naukowcy na łamach najnowszego numeru tygodnika "Nature".

Wycinka lasów tropikalnych powoduje mniejszą ilość opadów, a lokalny klimat staje się cieplejszy i bardziej suchy, co z kolei wywiera negatywny wpływ na dziką przyrodę i rolnictwo – dowodzą naukowcy z University of Leeds (W. Brytania) na podstawie danych satelitarnych z ostatnich 14 lat.

Badacze przypominają, że lasy tropikalne stanowią ważny magazyn węgla, ich ochrona jest zatem istotna z perspektywy walki z globalnym ociepleniem.

Naukowcy analizowali wycinki lasów tropikalnych w trzech rejonach globu – w Amazonii, Kongo i w Azji Południowo-Wschodniej. W badaniach opierali się na obserwacjach satelitarnych z lat 2003-2017.

Dla przykładu, do końca stulecia w Kongo, o ile tempo wycinki miałoby się utrzymać, opady deszczu zmniejszą się o 8-12 proc.

Może to zagrozić trwałości ekosystemu lasów na tym obszarze, mieć poważny wpływ na różnorodność biologiczną, ale również na rolnictwo. Zdaniem naukowców plony spadały średnio o 0,5 proc. na każdy 1 proc. redukcji opadów.

Więcej - na stronie internetowej. (PAP)