05.05.2024
06.07.2023 aktualizacja 06.07.2023

Lublin/ Ponad 10 mln zł wsparcia na rozbudowę Ośrodka Medycyny Doświadczalnej

Fot. Adobe Stock Fot. Adobe Stock

Ponad 10 mln zł dotacji z MEiN trafiło na rozbudowę Ośrodka Medycyny Doświadczalnej Uniwersytetu Medycznego w Lublinie. Inwestycja powiększy ośrodek o nowe laboratorium z częścią hodowlaną i eksperymentalną, a także pozwoli na utworzenie pracowni genetycznej.

O przekazanej dotacji poinformował w czwartek rzecznik Uniwersytetu Medycznego w Lublinie Wojciech Brakowiecki. Sprecyzował, że resort edukacji przekazał ponad 10,5 mln zł dofinansowania dla Centrum Wsparcia Nauki i Rozwoju UM. "Głównym celem wsparcia jest projekt rozbudowy Ośrodka Medycyny Doświadczalnej" – sprecyzował.

Uczelnia podała, że to jeden z najnowocześniejszych takich ośrodków w Polsce. Pozwala na pracę ze zwierzęcymi modelami doświadczalnymi według najwyższych światowych standardów.

"Część OMD, zajmująca się badaniami w modelu ryby Danio rerio (Zebrafish), jest obecnie drugim co do wielkości takim ośrodkiem w Polsce" – podkreślił rzecznik.

Ośrodek Medycyny Doświadczalnej jest wyposażony w nowoczesną aparaturę do obrazowania zwierząt, do badań behawioralnych i toksykologicznych. W ośrodku zrealizowano wiele projektów naukowych, których wyniki zostały opublikowane w prestiżowych czasopismach naukowych. Było to ponad 200 publikacji w latach 2019-2022.

"Postęp naukowy i dostępność nowych metod badawczych sprawia, że infrastruktura ośrodka przeznaczona do hodowli i eksperymentów z wykorzystaniem ryb danio w obecnej formie jest niewystarczająca" – poinformował Brakowiecki.

Podczas planowanej inwestycji budynek zostanie rozbudowany o nowe laboratorium z częścią hodowlaną i eksperymentalną. W dotychczasowym obiekcie powstanie strefa laboratoryjna na drugim poziomie bezpieczeństwa biologicznego, który wymagany jest do obsługi próbek i wykonywania badań zawierających wirusa SARS-CoV-2.

Rozbudowa umożliwi – jak podał rzecznik – rozszerzenie oferty Ośrodka Medycyny Doświadczalnej, zwiększenie liczby i jakości prowadzonych eksperymentów, a także na utworzenie pracowni genetycznej.(PAP)