02.05.2024
06.09.2023 aktualizacja 06.09.2023

Już 29 września Noc Naukowców

źródło: strona Nocy Naukowców źródło: strona Nocy Naukowców

Jak uchronić się przed alergiami? Jak przygotować rośliny do suszy? Czy wszystkie kleszcze wyglądają tak samo? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań poznają uczestnicy Nocy Naukowców, która odbędzie się w piątek 29 września. Atrakcje przygotowały instytucje naukowe z Poznania i 10 miast Małopolski.

Noc Naukowców jest częścią ogólnoeuropejskiego wydarzenia, odbywającego się w ostatni piątek września w blisko 400 miastach Europy. Przedsięwzięcie "European Researchers Night" zainicjowała Komisja Europejska w 2005 roku.

W Polsce Noc Naukowców organizowana jest już po raz siedemnasty. Odbywa się w Poznaniu oraz w Małopolsce, w której atrakcje czekają aż w 10 miastach i miasteczkach województwa.

Serwis Nauka w Polsce objął patronat medialny nad wydarzeniem.

"Wydarzenie zbliża badania i badaczy do społeczeństwa, pokazuje różnorodność nauki i jej wpływ na codzienne życie, a także ma za zadanie zainteresowanie młodych ludzi karierą naukową i badawczą" - informują organizatorzy poznańskiej edycji.

Dzieci, które będą chciały skorzystać z atrakcji Nocy Naukowców na Politechnice Poznańskiej, przekonają się, że owady i zwierzęta doskonale radzą sobie w codziennym życiu, wykorzystując prawa fizyki. Organizatorzy zapraszają do świata pszczoły miodnej, kameleona, słonia, sowy płomykówki.

Na politechnice będzie można też przekonać się, co potrafi robot, przetestować roboty edukacyjne przeznaczone do różnych zadań, zagrać w piłkę nożną z Robopiłkarzami oraz zaprogramować robota przy pomocy puzzli. Na gości PP czekają też pokazy z wykorzystaniem zamrożonego dwutlenku węgla. Będzie można zobaczyć kolorowe, dymiące substancje, śniegowe bańki mydlane i inne atrakcje.

Archeolodzy z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza opowiedzą o lasach, które są nieodkrytym źródłem wiedzy archeologicznej. Najmłodsi uczestnicy będą mogli zgłębić tajniki pracy archeologa. Z łopatką i pędzelkiem w dłoni odkrywać będą skryte pod ziemią artefakty.

Wydział Biologii przygotował zajęcia dotyczące m.in. zróżnicowania ziaren pyłku. Uczestnicy dowiedzą się, które ziarna pyłku uczulają i jak można się przed alergiami uchronić. Ćwiczenia prowadzone będą w formie pokazu oraz zajęć warsztatowo-plastycznych - każdy uczestnik przygotuje własne modele pyłku. Na innym spotkaniu będzie można dowiedzieć się, czy wszystkie kleszcze wyglądają tak samo? Gdzie występują? Na ile są dla nas groźne?

Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu przygotował zajęcia, których celem jest podniesienie świadomości o globalnych zmianach środowiska, polegających na zastępowaniu lasów tropikalnych przez plantacje palmy oleistej. Organizatorzy chcą zachęcić słuchaczy do świadomego wybierania produktów żywnościowych i zwracania uwagi na zawarty w nich olej palmowy.

Na innym spotkaniu będzie można dowiedzieć się, czy rośliny cierpią z powodu braku wody? Jak rozpoznać objawy suszy? Na warsztatach eksperci pokażą, jak za pomocą nowoczesnych aparatów można wykryć stres suszy u roślin zanim będzie on widoczny gołym okiem. Opowiedzą również, jakie są trendy w Polsce i na świecie w walce z suszą i budowaniem adaptacji roślin do warunków niedoboru wody.

Szczegóły dotyczące wydarzeń Nocy Naukowców w Poznaniu są dostępne na TEJ stronie. Rejestracja na niektóre z nich już trwa.

W Małopolsce Noc Naukowców odbędzie się w: Krakowie, Tarnowie, Nowym Sączu, Niepołomicach, Sułkowicach-Bolęcinie, Skawinie, Chrzanowie, Oświęcimiu, Wadowicach i Krzeszowicach. Łącznie przygotowano ponad 2 tys. różnych demonstracji, eksperymentów w ponad 100 lokalizacjach.

Trwa Rok Kopernikański więc tegoroczna edycja będzie przebiegać w duchu odkryć Mikołaja Kopernika. Podczas Nocy Naukowców uczestnicy będą mieli okazję poznać wiele ciekawych faktów na temat kosmosu, samego Kopernika i rozwoju branży kosmicznej, a także innych dziedzin nauki. Wiele instytucji naukowych otworzy swoje drzwi dla zwiedzających, oferując różnorodne atrakcje i eksperymenty przygotowane z myślą o polskim astronomie.

Jak zapowiadają organizatorzy Małopolskiej Nocy Naukowców, będzie dużo zabawy z programowaniem, fizyki oraz chemii. Nie zabraknie popularnych wyścigów bolidów, pokazów robotów, spektaklu z piorunami czy zamrażania warzyw w ciekłym azocie.

Większość wydarzeń jest otwarta, jednak niektóre z nich wymagają wcześniejszej rejestracji. Rejestracja na te aktywności rozpocznie się 21 września o godzinie 9:00.

Program wydarzenia jest udostępniany na TEJ stronie.

ekr/ zan/