27.04.2024
06.11.2023 aktualizacja 06.11.2023

Poznań/Ponad tysiąc raków gatunków inwazyjnych odłowiono na użytku ekologicznym Dębina II

Fot. materiały prasowe Fot. materiały prasowe

Ponad 1. tys. raków gatunków inwazyjnych, głównie raków luizjańskich, odłowionych zostało na użytku ekologicznym Dębina II w Poznaniu. Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu (UPP) poinformował, że to największa akcja przeprowadzona w celu eliminacji tego gatunku ze środowiska w Polsce.

Raki ze stawów łowiono ręcznie oraz za pomocą pułapek. Odłowy prowadzone były przez profesjonalny zespół na zlecenie Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska.

Rak luizjański to pochodzący z Ameryki Północnej gatunek ceniony w akwarystyce na całym świecie. Zwierzęta te bywają ofiarami porzuceń; nadmiernie się rozmnożyły, podgryzają inne zwierzęta w akwarium lub właściciele się nimi znudzili. Raki inwazyjnych gatunków zagrażają rodzimej faunie i w szerszym kontekście zaburzają funkcjonowanie ekosystemów.

"Niestety wygląda na to, że populacja na Dębinie jest największą w kraju. W tym roku łącznie odłowiono ponad 1000 raków z dwóch gatunków, ponieważ poza rakiem luizjańskim, na poznańskiej Dębinie zadomowiły się także raki pręgowate. Rak luizjański zdecydowanie dominował” – poinformował dr inż. Mikołaj Kaczmarski z Katedry Zoologii UPP.

Uczelnia podkreśliła, że całe łęgi dębińskie, nie tylko teren użytku ekologicznego, to bardzo cenny obszar przyrodniczy z pozostałościami po dawnych lasach łęgowych rosnących w dolinie Warty, siedlisko wielu gatunków chronionych, w tym m.in. bardzo licznej populacji płazów.

„Niestety raki to nie pierwszy gatunek inwazyjny, który został tutaj bezmyślnie wprowadzony za sprawą człowieka i zagraża temu wyjątkowemu ekosystemowi. Dwa lata temu na tym terenie przeprowadzono odłowy porzuconych żółwi ozdobnych” – poinformował dr Kaczmarski.

Naukowcy z UPP podkreślili, że odłowy raków luizjańskich będą musiały zostać powtórzone w kolejnych latach. Będą musieli też oszacować dotychczasowe straty, które w wyniku obecności raków odniosły populacje gatunków chronionych.

Rak luizjański jest uznawany za jeden ze 100 najgroźniejszych inwazyjnych gatunków obcych w Europie. Odłowione raki zostaną zagospodarowane do celów badawczych, jako pokarm w ośrodkach rehabilitacji zwierząt lub ogrodach zoologicznych. (PAP)