27.04.2024
05.12.2023 aktualizacja 05.12.2023

Olsztyn/ Planetarium i obserwatorium astronomiczne zostaną zmodernizowane

Fot. Adobe Stock Fot. Adobe Stock

W olsztyńskim planetarium montowany jest nowoczesny sprzęt projekcyjny, trwa też remont wieży ciśnień, w której mieści się obserwatorium astronomiczne. Ich oddanie do użytku zaplanowano na drugą połowę grudnia - zapowiedział w poniedziałek magistrat.

Jak poinformował urząd miasta, w poniedziałek pod kopułą planetarium przy al. Piłsudskiego rozpoczął się montaż nowoczesnej aparatury projekcyjnej. Zastąpi ona sprzęt używany tam od 2012 roku.

"Przez 11 lat w przypadku sprzętu komputerowego następuje ogromny postęp. Nowe urządzenia, przede wszystkim oprogramowanie, da nam ogromny wachlarz możliwości" - przekazała dyrektor Olsztyńskiego Planetarium i Obserwatorium Astronomicznego Magdalena Pilska-Piotrowska.

Planetarium ma zostać udostępnione ponownie 20 grudnia. Widzowie będą mogli wtedy wziąć udział w pokazie "Pierwsze światło" i zobaczyć możliwości nowej aparatury.

Jeszcze około dwóch tygodni mają także potrwać prace w zabytkowej wieży ciśnień, która jest siedzibą obserwatorium astronomicznego. Sale wystawowe przeszły modernizację, zaczęto montaż urządzeń i przygotowanie nowych wystaw.

Na pierwszym piętrze obserwatorium powstaje "doświadczalnia Kopernika", czyli multimedialna i interaktywna wystawa o charakterze popularnonaukowym. Na drugim będzie "gabinet materii kosmicznej" prezentujący kolekcję meteorytów. W pobliżu wieży, w "ogrodzie Kopernika", znajdą się repliki instrumentów obserwacyjnych, jakich używał uczony, tj. kwadrant, triquetrum i astrolabium. Ustawiona zostanie także replika historycznego teleskopu powietrznego.

Jak przekazał olsztyński ratusz, łączna wartość prowadzonych prac to ok. 3,7 mln złotych, z czego ok. 2,2 mln zł stanowi dofinansowanie z UE. (PAP)