27.04.2024
15.12.2023 aktualizacja 15.12.2023

Hiszpania/ Naszyjniki znalezione po osunięciu ziemi w Asturii mają co najmniej 2500 lat

Położenie Asturii na mapie Hiszpanii. Źródło: Adobe Stock Położenie Asturii na mapie Hiszpanii. Źródło: Adobe Stock

Ponad 2500 lat mają naszyjniki, które zostały przypadkowo znalezione w Asturii, w północnej Hiszpanii, po osunięciu się ziemi, szacują miejscowi archeolodzy. Wskazują oni, że według jednej z hipotez precjoza mogły zostać wykonane przez Celtów.

Dwa złote naszyjniki znalazł we wsi Penamellera Baja pracownik jednej z lokalnych spółek zarządzających siecią wodno-kanalizacyjną. Mężczyzna pojawił się w miejscu, aby zbadać stan sieci po osunięciu się ziemi.

Władze wspólnoty autonomicznej Asturii potwierdziły znalezisko. Jak dodali, wezwani na miejsce naukowcy z Muzeum Archeologicznego Asturii oraz Uniwersytetu Kantabrii, dzięki wykrywaczom metalu, odnaleźli drugi złoty naszyjnik.

Według Pablo Ariasa z Uniwersytetu Kantabrii odnalezione w Penamellera Baja naszyjniki w kształcie litery C były prawdopodobnie noszone przez "kobiety z wyższych sfer" w Epoce Żelaza.

Hiszpański archeolog wyjaśnił, że znalezione w Asturii precjoza to sztywne naszyjniki nazywane potocznie jako torques. Podobne przedmioty były już w przeszłości znajdowane na terytorium Hiszpanii. Jeden z nich został m.in. zdeponowany w Muzeum Archeologicznym w Madrycie.

W ocenie Pablo Ariasa w rejonie wsi Penamellera Baja wskazane jest przeprowadzenie zakrojonych na szeroką skalę poszukiwań, gdyż - jak twierdzi - może tam znajdować się więcej podobnych naszyjników wykonanych w Epoce Żelaza.

Jak dodał hiszpański archeolog, w dalszym ciągu nie wiadomo, czy znaleziona w Asturii biżuteria wchodziła w skład większego "skarbca", czy też została złożona jedynie podczas pochówku w grobie ważnej osoby. (PAP)