27.04.2024
04.09.2015 aktualizacja 04.09.2015

Warszawscy archeolodzy śladami Juliusza Verne'a

Archeolodzy wykonują skanowanie okolic jaskini, fot. M. Bura Archeolodzy wykonują skanowanie okolic jaskini, fot. M. Bura

Trójwymiarowy skan wnętrza Jaskinia Echa (isl. Songhellir), znajdującej się w zachodniej Islandii na zboczu wulkanu Snaefellnes, wykonała ekspedycja Pracowni Skanerów 3D Instytutu Archeologii UW. Miejsce to opisane zostało szerzej w klasycznej powieści Juliusza Verne\'a „Podróż do wnętrza ziemi”.

Wulkan położony jest w Parku Narodowym Snæfellsjökull, usytuowanym na półwyspie Snæfellsness. Park utworzono w 2001 roku, by chronić unikalny krajobraz, rzadkie rośliny, zwierzęta, a przede wszystkim stanowiska archeologiczne zlokalizowane wokół góry.

Zdokumentowana przez archeologów Jaskinia Echa jest wyjątkowo ciekawa dla naukowców nie tylko z powodu swoich niecodziennych walorów akustycznych, lecz przede wszystkim ze względu na wyryte na jej ścianach różne inskrypcje, najstarsze wykonane w XV wieku. Wśród nich są znaki pisma runicznego.

"Dzięki skanowi 3D możliwa będzie teraz inwentaryzacja i analiza tych inskrypcji, której do tej pory nikt się nie podjął – mówi PAP Marta Bura, kierownik Pracowni Skanerów 3D. – Mamy nadzieję, a wedle zapewnień strony islandzkiej wręcz pewność, że na tym jednym projekcie się nie skończy, i ta współpraca będzie kontynuowana.”

Polacy nie poprzestali na dokumentowaniu jaskini. Za pomocą skanera laserowego firmy Leica uwiecznili również pozostałości schronień z wioski rybackiej oraz ślady kilu, które pozostawiły zapewne statki wypływające na połów z XV-wiecznej osady w Gufuskalar.

Polacy zostali zaproszeni do tego projektu przez lokalny Instytut Archeologii, gdyż znane są osiągnięcia Pracowni Skanerów 3D w dokumentacji rytów naskalnych na Bornholmie.

Pracownia Skanerów 3D IA UW jest częścią nowopowstałego na Uniwersytecie Warszawskim Laboratorium Cyfrowej Humanistyki. Jest to największa i najbardziej wszechstronna polska jednostka akademicka, zajmująca się dokumentowaniem zabytków najróżniejszych rozmiarów, od artefaktów wielkości poniżej 1 cm, poprzez rzeźby, aż do zabytków architektury. Zastosowanie skanera laserowego do dokumentowania rytów naskalnych jest pionierskim rozwiązaniem Polaków.

szz/ mki/