02.05.2024
03.01.2014 aktualizacja 03.01.2014

"Kopernik" otworzy w tym roku ogród

Fot. PAP/ Tomasz Gzell 25.09.2012 Fot. PAP/ Tomasz Gzell 25.09.2012

W tym roku Centrum Nauk i Kopernik chce otworzyć ogród na swoim dachu, przygotuje kolejny spektakl w Teatrze Robotycznym, a także nową wystawę objazdową. Instytucję w 2013 r. odwiedził ponad milion osób.

Katarzyna Nowicka, rzecznik CNK, wyjawiła niektóre plany Centrum Nauki na 2014 r. Poinformowała m.in., że wiosną w Teatrze Robotycznym wystawiony ma być nowy spektakl. Mechaniczni aktorzy przygotowywani są do występu w adaptacji prozy Andersena.

Poza tym latem Centrum Nauki Kopernik otworzyć chce ogród na swoim dachu. Z niego podziwiać będzie można panoramę Warszawy i obserwować nadwiślańską przyrodę. Ogród będzie przestrzenią dostępną dla wszystkich chętnych, a wstęp do ogrodu będzie bezpłatny.

W połowie roku udostępniona ma też być nowa wystawa objazdowa \"Umysł przyłapany\", która umożliwi eksperymentowanie z iluzjami tworzonymi przez nasz mózg.

Jesienią otwarta ma być z kolei nowa wystawa czasowa. Za to Planetarium Niebo Kopernika rozszerzy repertuar \"Koncertów pod gwiazdami\" - po muzyce klasycznej i jazzie przyjdzie czas na koncerty dla najmłodszych. CNK przygotowuje się też do Pikniku Naukowego (31 maja) i festiwalu Przemiany (4-7 września).

W minionym roku \"Kopernika\" odwiedziło 1030484 zwiedzających. Od momentu otwarcia (5 listopada 2010 r.) w CNK wizytę złożyło prawie 3,3 mln gości. CNK udostępnia zwiedzającym ponad 450 eksponatów w sześciu galeriach, oferuje pokazy w Teatrze Wysokich Napięć oraz w Teatrze Robotycznym. Poza tym prowadzone są zajęcia w laboratoriach edukacyjnych (chemicznym, fizycznym, biologicznym i pracowni robotycznej), warsztaty familijne, a także wieczory dla dorosłych. Dodatkowo w \"Koperniku\" oglądać można wystawy czasowe. W planetarium Niebo Kopernika można z kolei zobaczyć pokazy na żywo, filmy oraz posłuchać muzyki pod gwiazdami.

Wśród zmian, które nastąpiły w Koperniku w 2013 r., było m.in. to, że CNK wprowadziło internetową sprzedaż biletów, dzięki czemu goście są sprawniej obsługiwani i nie muszą czekać w długich kolejkach. Poza tym raz w miesiącu Kopernik jest otwarty tylko dla dorosłych - dla nich przygotowywane jest wieczorne zwiedzanie i dodatkowe atrakcje tematyczne.

Poza tym ekspozycja centrum wzbogaciła się o Teatr Wysokich Napięć, w którym w roli głównej występuje prąd elektryczny. W ubiegłym roku udostępniono dwie wystawy czasowe: \"Wszechświat i cząstki\", poświęconą fizyce cząstkowej i badaniom prowadzonym w CERN (czynna do 30 marca 2014 r.), a także \"Zapach. Niewidzialny kod\", która ukazuje historię i współczesność perfumiarstwa (czynna do 19 stycznia 2014 r.).

W 2013 r. odbyła się również premiera filmu \"Na skrzydłach marzeń\". Jest to debiutancki film zrealizowany przez CNK, stworzony w technologii full dome (na ekrany sferyczne). Wyświetlany jest w Planetarium Niebo Kopernika.

\"Kopernik\" rozpoczął też realizację projektu \"Przewrót kopernikański\", który ma upowszechniać aktywne metody pracy nauczyciela z uczniem, pobudzać ciekawość ucznia i angażować go do samodzielnego poznawania świata.