26.04.2024
21.09.2020 aktualizacja 21.09.2020

Lek na wątrobę może pomóc na demencję

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Kwas ursodeoksycholowy stosowany w leczeniu marskości wątroby może okazać się skuteczny także wobec otępienia czołowo-skroniowego - informuje pismo “Neurobiology of Disease”.

Naukowcy z University of York oraz University of Sheffield wykorzystali komórki mózgowe muszek owocowych i szczurów do modelowania procesu neurodegeneracji, który występuje u pacjentów z odmianą demencji znaną jako otępienie czołowo-skroniowe (FTD).

Otępienie czołowo-skroniowe stanowi przyczynę 8–10 proc. przypadków demencji. Jak sama nazwa wskazuje, wpływa na płaty czołowe i skroniowe mózgu. W przeciwieństwie do innych form demencji, które dotykają głównie osoby powyżej 65. roku życia, FTD zwykle zaczyna się w młodszym wieku - większość przypadków jest diagnozowana w wieku 45-65 lat. Nawet 50 proc. chorych na FTD miało w rodzinie kogoś z tą chorobą. Wcześniejsze badania pozwoliły zidentyfikować dziewięć genów, które mogą odgrywać rolę w rozwoju FTD.

Główni autorzy badania, dr Ryan West i dr Chris Ugbode, wykorzystali jeden z tych genów do opracowania unikalnych modeli genetycznych choroby w przypadku muszek owocówek i szczurów. Zidentyfikowali nowe białka zaangażowane w ochronę neuronów i odkryli, że kwas ursodeoksycholowy - już zatwierdzony w leczeniu wątroby lek o bardzo niskiej toksyczności - zwiększa poziom tych białek i chroni neurony przed obumarciem. Jednak powstałe już patologiczne zmiany się nie cofają.

Dalsze badania mają wyjaśnić mechanizm ochronny leku. Być może pozwoli to opracować bardziej ukierunkowane leki na FTD i szereg innych chorób neurodegeneracyjnych.(PAP)