03.05.2024
12.12.2020 aktualizacja 12.12.2020

Słodko-gorzki wpływ stewii na mikrobiom jelitowy

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Częste stosowanie stewii, naturalnego niskokalorycznego słodzika, może prowadzić do zaburzenia równowagi mikrobiomu jelitowego – informują izraelscy naukowcy, których wnioski publikuje pismo „Molecules”.

Stewia to roślina pochodząca z Ameryki Południowej, gdzie od wieków wykorzystywana była zarówno jako środek słodzący, jak i leczniczy. Jest ona uważana za bezpieczny i zdrowszy zamiennik cukru, dlatego powszechnie stosuje się ją jako dodatek do napojów i żywności.

Podczas badań laboratoryjnych naukowcy z Uniwersytetu Ben Guriona w Izraelu analizowali wpływ ekstraktu ze stewii o różnym stężeniu na modele mikrobiomu jelitowego. Zaobserwowali, że choć ekstrakt nie niszczy żadnych z bakterii, zakłóca ich chemiczną komunikację (ang. quorum sensing), co może sprzyjać występowaniu dolegliwości ze strony układu pokarmowego.

„Te wyniki wskazują, że należy przeprowadzić więcej badań i określić najwyższe zalecane dawki zanim przemysł spożywczy na większą skalę zacznie stosować stewię zamiast cukru” – podkreślają autorzy (DOI: 10.3390/molecules25225480.(PAP)