26.04.2024
29.11.2012 aktualizacja 29.11.2012

Papugi naśladują, aby zagaić rozmowę

Fot. Fotolia Fot. Fotolia

Papugi naśladują odgłosy wydawane przez inne osobniki, aby "nawiązać konwersację" - odkryli badacze z Danii.

Naukowcy obserwowali zachowanie gatunku konury kostarykańskiej (Aratinga canicularis), który zamieszkuje tereny od zachodniego Meksyku po Kostarykę - podał serwis BBC Nature.

Okazało się, że ptaki odpowiadały na zawołania szybciej i częściej, jeśli inne osobniki imitowały wydawane przez nie odgłosy. Autorzy sugerują, że papugi mogły rozwinąć u siebie tę imponującą umiejętność mimikry, aby dotrzeć do osobników ze stada.

Wnioski z badania opisał dr Thorsten Balsby wraz z kolegami z Uniwersytetu Aarhus w magazynie "PLOS One". Ich eksperymenty były zainspirowane poprzednim badaniem, które sugerowało, że wróbliczki modrobrewe (Forpus conspicillatus) używają odmiennych nawoływań, aby efektywniej "wywołać" poszczególne osobniki ze stada.

Dzikie konury żyją w "sieci środowisk" - jak określają to naukowcy - czyli dynamicznych stadach, w których ptaki wciąż się nawołują.

"System nazywania prawdopodobnie nie zdałby egzaminu, skoro każdy osobnik natyka się tygodniowo na setki ptaków" - wyjaśnił dr Balsby. Aby odróżnić poszczególne ptaki w tym głośnym otoczeniu, każda papuga ma swoje indywidualne "zawołanie kontaktowe".

Obserwowanie ptaków zarówno na wolności, jak i w laboratorium, pokazało, że papugi odpowiadały szybciej i częściej, kiedy ich zawołanie było naśladowane przez innego osobnika.

Dr Balsby powiedział, że zaskoczyło go, jak "subtelne różnice w nawoływaniach" imitują papugi. Dodał, że te dynamiczne stada, które wciąż się zmieniają, mogły być motorem tej adaptacji. "Wiele gatunków papug żyje przez część roku w stadach - powiedział. - Życie w stadzie może być wyzwaniem i wymagać elastycznego systemu nawoływania".

Imitowanie głosów oprócz próby dotarcia do innych osobników może służyć przekazywaniu wiadomości między stadami - sugeruje badacz. "W warunkach naturalnych konury kontynuują naśladowanie odgłosów już po nawiązaniu kontaktu" - powiedział Balsby. "Funkcja tych przedłużonych interakcji nie jest poznana, ale może wiązać się z pewnego rodzaju negocjacjami połączenia stada ze stadem" - dodał. (PAP)