27.04.2024
02.05.2013 aktualizacja 02.05.2013

U ryb mocna osobowość wygrywa

Jeśli chodzi o rybie bójki, o zwycięstwie nie zawsze decyduje wielkość osobnika. Kiedy ryby walczą o pożywienie, znaczenie może mieć osobowość - oceniają naukowcy z University of Exeter i Texas A&M University.

Wyniki wskazują, że kiedy zasobów pożywienia brakuje, ważniejsza w jego zdobywaniu może być raczej agresja niż siła.

Badacze, którzy opublikowali swoje wnioski w magazynie "Behavioral Ecology and Sociobiology", uznali, że małe rybki były w stanie konkurować o pożywienie na równi z większymi, jeśli były agresywne. Bez względu na wielkość, to głównie ryby wykazujące agresywne zachowania - lub osobowości - częściej wygrywały w starciach o pożywienie i w rezultacie przybierały na wadze.

"Zastanawialiśmy się, czy mamy tutaj do czynienia z syndromem Napoleona. Nasze badanie wskazuje, że małe ryby o agresywnej osobowości są w stanie pokonać większych, pasywnych konkurentów, jeśli chodzi o zdobywanie pożywienia. Okazuje się, że osobowość może mieć daleko idące implikacje dla życia i przetrwania" - powiedział dr Alastair Wilson z University of Exeter.

Na potrzeby badania mieczyki z gatunku Xiphophorus birchmanni umieszczono w akwariach parami i podano im pożywienie. W eksperymencie brały udział zarówno samce, jak i samice. Badacze odkryli, że podczas gdy samce regularnie atakowały swoich oponentów, aby zdobyć pożywienie, samice wykazywały mniej zachowań agresywnych i rzadziej decydowały się na atak.

U zwierząt osobowość uznawana jest za powtarzalne zachowania obserwowane w określonych warunkach. Główne jej aspekty - jak nieśmiałość czy skłonność do agresji - już wcześniej określono jako ważne z punktu widzenia ekologii. Istnieją też dowody na to, że niektóre czynniki osobowości mogą podlegać dziedziczeniu. Dalsze badania na temat tego, czy agresja gwarantująca pożywienie determinuje sukces reprodukcyjny, mogą przynieść dalsze wnioski na temat przekazywania aspektów osobowości z pokolenia na pokolenie. (PAP)