Małpia matematyka, czyli pawiany też liczą

Umiejętność posługiwania się liczbami jest domeną nie tylko ludzi, ale i ich małpich kuzynów - wynika z badania przeprowadzonego na pawianach przez badaczy z amerykańskiego University of Rochester.

"Ludzka zdolność do rozumienia zasad wyższej matematyki jest unikalna dla naszego gatunku - twierdzi współautorka badań kognitywistka Jessica Cantlon. - Ale skąd to się wzięło? W naszym badaniu wykazaliśmy, że nieczłekokształtne naczelne również posiadają podstawowe umiejętności związane z liczeniem. W istocie, zwierzęta mogą równie trafnie szacować liczby, co ludzkie dzieci".

Zdaniem Cantlon ludzie budują tę umiejętność m.in. poprzez naukę słów określających liczby. "W obliczu braku określeń i liczenia umiejętności matematyczne wciąż istnieją" - przekonuje badaczka.

Cantlon i jej koledzy pracowali z ośmioma pawianami (Papio anubis) z Seneca Park Zoo w Rochester. Małpy w wieku 4-14 lat miały wybierać między pojemnikami zawierającymi różną liczbę - od jednego do ośmiu - orzechów. Uczestnicy dostawali wszystkie orzechy z pojemnika, który wybrali. Małpy wskazywały większą liczbę orzechów w 75 proc. przypadków, kiedy różnica między pojemnikami była relatywnie duża. Kiedy trudniej było określić liczbę - np. sześć w stosunku do siedmiu orzechów - ich trafność spadała do 55 proc.

Badacze, których wnioski opisano w magazynie "Frontiers in Comparative Psychology", uważają, że pomoże to rozstrzygnąć kwestię, jak zwierzęta rozumieją pojęcie ilości. Jedna z sugestii mówi, że zwierzęta oceniają ilość na podstawie porównywania obiektów. Właśnie z takiego podejścia, zdaniem badaczy, wynikały wybory pawianów. Poprzednie badania wykazały, że również dzieci, które nie potrafią jeszcze liczyć, polegają na porównaniach. Robią tak również dorośli, kiedy mają szybko ocenić ilość czegoś.

"Co zaskakujące, te zwierzęta potrafią rozwiązywać zadania bez żadnego treningu" - powiedziała o pawianach Cantlon. To wskazuje, że te umiejętności występują również u osobników żyjących na wolności.

Badaczka rozciąga swoje wnioski na dzieci: "Nie doceniamy zdolności poznawczych u nieczłekokształtnych zwierząt, podobnie jak często lekceważymy umiejętności niemowląt. A dzieci mają umiejętności matematyczne, jeszcze zanim pójdą do szkoły, a nawet zanim zaczną używać języka". (PAP)

mrt/ ula/

Fundacja PAP zezwala na bezpłatny przedruk artykułów z Serwisu Nauka w Polsce pod warunkiem mailowego poinformowania nas raz w miesiącu o fakcie korzystania z serwisu oraz podania źródła artykułu. W portalach i serwisach internetowych prosimy o zamieszczenie podlinkowanego adresu: Źródło: naukawpolsce.pl, a w czasopismach adnotacji: Źródło: Serwis Nauka w Polsce - naukawpolsce.pl. Powyższe zezwolenie nie dotyczy: informacji z kategorii "Świat" oraz wszelkich fotografii i materiałów wideo.

Czytaj także

  • Fot. Adobe Stock

    Pięć wybitnych badaczek wyróżnionych w konkursie For Women in Science International Awards 2024

  • Fot. Adobe Stock

    W laboratorium zasymulowano warunki z dna oceanu Enceladusa

Przed dodaniem komentarza prosimy o zapoznanie z Regulaminem forum serwisu Nauka w Polsce.

newsletter

Zapraszamy do zapisania się do naszego newslettera